Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Franska Safra har utvecklat ett paket för att konvertera dieselbussar, som här Mercedes-Benz Intouro, till bränslecellsdrift. Bild: Safra.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men den här gången även smed en utblick mot Thailand. Denna gång: Dieselbussen tar steget in i framtiden och kör på vätgas; Solaris elbussar till Riga; Bangkok satsar på tusentals elbussar.

Frankrike: Ut med dieseln och in med vätgasen – bokstavligt talat. Den franska busstillverkaren Safra, som sedan länge arbetat med bränslecellsdrift har tagit fram ett paket för att ställa om dieseldrivna bussar till vätgasdrift. Paketet, H2-PACK, är avsett i första hand för regionbussar och andra bussar som kör längre sträckor och lanserades nyligen i Frankrike. Safra installerar nu paketet på femton intercitybussar av modell Mercedes-Benz Intouro sedan Safra vunnit en upphandling i den sydfranska regionen Occitanie där Toulouse är huvudstad. Andra kända städer i regionen är Montpellier, Nimes och Perpignan.

Bussarna utrustas med fyra vätgastankar längst bak, men tankarna kan alternativt monteras på taket på den främre delen av bussen. Vätgasen driven en bränslecell på 70 kW som i sin tur laddaar ett NMC-batteri på 71 kWh. Motorn är på 359 kW och kommer från Dana som levererar elmoitorer och drivlinor till en rad elbusstillverkare. Motorn är placerad där växellådan tidigare fanns. All energi till batteriet kommer från bränslecellen och bussen behöver alltså inte laddas från någon yttre laddstation.

Att Safra har börjat med att konvertera intercitybussar, alltså bussar som går i längre regionaltrafik, beror på att företaget bedömer att man där kan få den största nyttan av bränslecellstekniken, inte minst därför att det där krävs en lång räckvidd.

Även om de första bussarna som Safra konverterar till bränslecellsdrift är Mercedes-Benz Intouro kan paketet användas även för andra bussar.

Med bränslecellsdrift får bussen en räckvidd på upp till 500 kilometer på en tankning som bara tar några minuter. Maxhastigheten är 100 km/tim och fordonets mått är oförändrade.

Själva konverteringen går i korthet till så här: Dieselmotor och – tankar med mera monteras bort och ersätts av vätgastankar, bränslecell, batteri och elmotor som kopplas till bussens befintliga drivlina. Nya datorer och ny mjukvara installeras som fungerar med befintlig utrustning.

2016 beställde stadsbussföretaget i Riga tio trådbussar med bränslecellsdriven räckviddsförlängare från Solaris. Nu har den polska busstillverkaren vunnit en stor upphandling av batteridrivna bussar. Bild: Solaris.

Lettland: Lokaltrafiken i den lettika huvudstaden, Rīgas Satiksme, har efter en upphandling lagt en beställning på 52 elbussar hos den polska busstillverkaren Solaris. 35 av bussrna är fasta order medan Rīgas Satiksme har option på ytterligare 17 bussar. De nya elbussarna ska ersätta omkring 20 år gamla dieselbussar. Inkusive reservdelar handlar det om en order på 34,3 miljoner euro. För satsningen får Riga ett stöd från EU på 18,2 miljoner euro.

Tio busstillverkare anmälde sitt intresse för upphandlingen, fem kvalificerade sig och till slut kom två företag in med anbud – Solaris och turkiska Karsan.

2016 beställde Rīgas Satiksme tio trådbussar med låggolv från Solaris. Dessa är utrustade med såväl en bränslecellsdriven räckviddsförlängare som med batterier som gör att bussarna kan köras även där det inte finns någon luftledning.

Thailands huvudstad Bangkok gör en storsatsning på elbussar.

Thailand: Bangkok gör de närmaste åren en storsatsning på att elektrifiera busstrafiken i staden. I en första omgång ska 1 250 elbussar ersätta gamla dieselbussar, och inom tre år ska antalet elbussar i den thailändska huvudstaden öka till 8 000. Det uppgav landets transportminister Saksayam Chidchob i samband med att en ny elbusslinje nyligen invigdes i Bangkok som har närmare elva miljoner invånare.

Det är inte klart vem som ska leverera bussarna, men Thailand har en stor fordonsindustri och bedömare anser att det troligen blir thailändska tillverkare som får beställningarna från Bangkok.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)