Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvos digitala zoner i innovationstopp

De digitala staket, geofencing, som Trafikkontoret i Göteborg har utvecklat tillsammans med Volvo Bussar är en av världens 200 främsta innovationer i år enligt Time Magazine. Bild: Volvo.

De digitala staket, eller geofencing, som Volvo Bussar har utvecklat tillsammans med Trafikkontoret i Göteborg är en av världens 200 främsta innovationer i år. Det anser den internationella tidskriften Time Magazine som hyllar den förbättrade trafiksäkerhet som geofencingen bidrar till. Arbetet har delvis bedrivits inom projektet ElectriCity i Göteborg.

Volvo Bussar har utvecklat geofencing, eller zone management som man kallar det, under ett antal år. Men tillsammans med Trafikkontoret i Göteborg har man nu utvecklat en ny digital plattform inom ramen för ett projekt som döpts till Digitaliserade infrastrukturzoner.

Den nya plattformen gör att man snabbt kan skapa geofencingzoner som direkt kan laddas ner i bussarna. Föraren får information om de nya zonerna och bussen anpassas efter de nya reglerna för zonen.

Fokus i projektet är att testa låghastighetszoner i områden med många oskyddade trafikanter, som shoppinggator, korsningar och skolor.

Här är en kort film om projektet:

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)