
I och med upphandlingen kommer ytterligare 37 elbussar att sättas in i Östgötatrafikens trafik. Bilden visar en av dagens elbussar i Linköping. Foto: Nicklas Ebermark/Östgötatrafiken.
Hela åtta bussföretag kom in med anbud i den trafikupphandling som Östgötatrafiken avgjorde på torsdagen och som vi nyligen rapporterat om (klicka här). Connect Bus Sandarna tilldelades trafiken som uteslutande ska köras med elbussar. Företagets prislapp landade på 884 miljoner kronor för den tioåriga avtalsperioden med trafikstart den 17 juni 2024.
Upphandlingen gällde stadstrafiken i Motala samt landsbygdstrafiken i den västra delen av Östergötland där bussarna kommer att utgå från Motala, Mjölby, Ödeshög och Österbymo.
Sammanlagt elva företag kom in med anbudsansökan: Bergkvarabuss, BLIVA Buss, Blåklintsbuss, Buss i Väst, Connect Bus Sandarna, Flexbuss Sverige, Högstad Produktion, Mohlins Bussar, Nilsbuss, Nobina och Transdev.
Samtliga av dessa klarade Östgötatrafikens kvalificeringskrav men tre av dem valde att inte lägga anbud på trafiken. Avstod gjorde Blåklintsbuss, Nilsbuss och Transdev.
Anbudet från BLIVA Buss diskvalificerades eftersom det inte innehöll alla de uppgifter som krävdes. Anbuden värderades också enligt en modell där exempelvis kvalitetsfaktorer vägdes in i det slutliga priset, utvärderingspriset, som i sin tur avgjorde vilket företag som skulle tilldelas trafiken.
Upphandlingen var också uppdelad i två paket (Väst 1 och Väst 2) där företagen kunde bjuda separat på något eller båda paketen, men också lägga bud på båda paketen i kombination. Det gör att ett och samma företag kan få flera placeringar i utvärderingen. Så är exempelvis fallet med Connect Bus Sandarna som vann med sitt bud på ett gemensamt bud på båda paketen. Men företaget kom också på andra plats när de separata buden för de båda paketen utvärderades.
Utvärderingspriset för anbuden ser alltså ut såhär. Den högra kolumnen visar prisskillnaden i procent i förhållande till Connect Bus´ vinnande anbud:
Lämna ett svar