År 2024 ska MalmöExpressen linje 4 börja rulla mellan Limhamn och Segevång i Malmö. Men nu skjuter kostnaderna för projektet i höjden. På en av delsträckorna ser kostnaden ut att fördubblas. Kostnadsökningarna för den nya BRT-liknande linjen kan landa på upp till 200 miljoner kronor mer än beräknat, skriver Sydsvenskan.
Anledningen till kostnadsökningarna är ombyggnationer i infrastrukturen som måste göras innan den nya, eldrivna MalmöExpressen 4 kan starta.
– Men man ska veta att 50 procent av investeringarna betalas av staten därför att de ingår i det så kallade storstadspaketet. Region Skåne håller också på att beställa nya MalmöExpressbussar som kommer att kosta några hundra miljoner kronor. Därför bör vi fullfölja avtalet som det ser ut nu, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden i Malmö till Sveriges Radio P4 Malmöhus.
– När vi lyfter blicken och ser inför framtiden bör vi omförhandla avtalet så vi får en jämnare takt och kanske inte drar på oss så mycket investeringar i dagens ekonomiska världsläge.
– Vi går mot en väldigt tuff tid och kommer att behöva skjuta på både investeringar och drift inom tekniska nämndens område, säger Andreas Schönström.
Lämna ett svar