Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

20 kilometer linje med självkörande bussar

Senare i år ska Storbritanniens första linje med fullstora, självkörande bussar vara igång. Foto: Stagecoach.

Senare i år ska Storbritanniens första busslinje med autonoma, självkörande, fullstora bussar komma igång. Linjen kommer att vara drygt 20 kilometer lång och köra i blandad trafik i upp till cirka 75 kilometer i timmen. Nu har den stora bussoperatören Stagecoach kört de första testerna med passagerare på linjen som ska trafikera en sträcka i östra Skottland, från Ferrytoll Park&Ride, över den väldiga Forth Road Bridge till Edinburgh Park Transport Interchange.

När den ordinarie trafiken kommer igång ska trafiken köras med fem fullstora bussar från Alexander Dennis, ADL, av modell Enviro200AV. Stagecoach räknar med att kunna transportera cirka 10 000 resenärer i veckan på linjen. Den ordinarie trafiken väntas starta till våren. Ursprungligen var premiären planerad att äga rum i fjol.

Nyligen bjöd Stagecoach in en grupp om 22 passagerare från sin kundpanel för att åka med den autonoma bussen och lämna synpunkter och förslag på förbättringar. Panelen består av en brett sammansatt grupp av bussresenärer som ställer upp för att hjälpa projektet att bli verklighet.

Ett av de förslag som panelen har kommit med och som ska förverkligas är att bussarna inte ska vara obemannade, utan att det ska finnas en ”busskapten” ombord som ägnar sig åt kundservice, från att svara på frågor och informera i övrigt, till att assistera personer som har nedsatt rörlighet att stiga på och av bussen.

Vy Buss är dock först i Europa med en stor, självkörande buss i reguljär linjetrafik, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).  I maj förra året startade Vy Buss en unik busslinje i norska Stavanger med en 8,3 meter lång buss från den turkiska tillverkaren Karsan.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)