Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enbart elbussar 2025 – Köpenhamn ökar takten

Några av dagens elbussar hos bussföretaget Anchersen i Köpenhamn. Foto: Anchersen.

All busstrafik i Köpenhamn kommer att vara eldriven innan slutet av år 2025. På fredagen träffade Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner en överenskommelse om att de fem sista dieseldrivna busslinjerna i den danska huvudstaden ska bli eldrivna, vilket innebär att busstrafiken i Köpenhamn då kommer att vara helt emissionsfri. För att skynda på omställningen ska huvudmannen säga upp flera trafikavtal och kompensera operatörerna för detta. Frederiksberg är en stadsdel i Köpenhamn som samtidigt är en fristående kommun och som ligger som en ö i Köpenhamns kommun.

De fem busslinjerna 12, 21, 33, 37 och 78 kommer enligt trafikhuvudmannen Movia att vara de enda som inte körs på el 2025. Det kommer överenskommelsen mellan Köpenhamn och Fredriksberg att ändra på.

De fem linjerna körs idag med dieselbussar. Trafikavtalen för linjerna löper ut först 2026 respektive 2029. Men för att göra omställningen till el möjlig har Köpenhamn och Fredriksberg beslutat att be Movia att avsluta avtalen i förtid och kompensera operatörerna för detta. Det gör det möjligt för Movia att göra en ny upphandling av trafiken med krav på nollemission och start 2025.

Köpenhamns kommuns kompensation beräknas bli mellan 34 och 44 miljoner danska kronor (52 – 67 miljoner SEK) under perioden 2025 – 2029 då de gamla avtalen skulle ha gällt. Den kompensation som Fredriksbergs kommun ska betala väntas ligga mellan 3,4 och 5 miljoner danska kronor (5,2 – 7,6 SEK).

– Jag är stolt över att vi tillsammans med Fredriksberg nu har tagit ett avgörande steg mot en ren och grön busstrafik i Köpenhamn. Vi får elbussar som varken bullrar, förorenar eller släpper ut koldioxid, säger Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen.

Köpenhamns kommun beslutade 2019 att alla busslinjer som finansieras av kommunen om möjligt ska trafikeras med nollemissionsbussar senast 2025. Idag är tretton av linjerna emissionsfria och i slutet av det här året kommer 22 linjer att vara det. Det motsvarar 57 procent av busstrafiken. Ytterligare tolv linjer kan ställas om innan slutet 2025 då 34 linjer eller cirka 90 procent av busstrafiken i Köpenhamns kommun kommer att vara eldriven.

Då återstår de fem busslinjer som Köpenhamn och Fredriksberg nu har träffat överenskommelse om, likaså tre lokala ringlinjer i Fredriksberg som kommunen driver. När dessa ställs om till eldrift är elektrifieringen av Köpenhamns busstrafik hundraprocentig.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)