Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spektakulär karavan av Volvobussar

BRT-bussar från Volvo i annorlunda miljö, på väg över Anderna. Foto: Volvo Bussar.

 

För att leverera en jätteorder på nya Volvobussarhar en spektakulär karavan av bussar körts tvärs över Sydamerika och över världens längsta bergskedja Anderna. Målet var Chiles huvudstad Santiago de Chile som har ett av världens modernaste bussystem. Systemet har mer än 5 000 bussar i trafik. Omkring 30 procent av dessa är Volvobussar.

Det var i februari förra året som det blev klart att Volvo Bussar skulle få leverera 564 euro 6-bussar till RedBus i Santiago (klicka här). Sedan tillkom ytterligare en order på 80 ledbussar till staden (klicka här).

Chassierna, Volvo B8R, till de nya bussarna är tillverkade dels i Volvos fabrik i Curitiba, Brasilien, dels i Volvo Bussars anläggning i Borås. Karosserna kommer från två brasilianska företag, Marcopolo och Caio.

Den 2 700 kilometer långa leveransresan gick via den väg som kallas Los Caracoles och som är känd för sina många, vindlande kurvor. Foto: Volvo Bussar.

För att kunna levereras till Santiago fick bussarna ge sig ut på en spektakulär resa på 2 700 kilometer över den jättelika bergskedjan Anderna. Färden gick via den väg som kallas Los Caracoles och som är känd för sina många, vindlande kurvor.

Upphandlingen av bussar till RedBus skiljer sig från de upphandlingar vi är vana vid i Sverige i och med att staden upphandlar operatör och bussleverantör separat, var för sig, ungefär som det är i upphandlad spårtrafik i Sverige.

Sedan får operatören köra med bussar från den leverantör som vunnit fordonsupphandlingen. Upphandlingsmodellen infördes i Colombias huvudstad Bogotá 2018 för stadens stora bussystem Transmilenio.

I det här fallet kommer Volvos finansbolag Volvo Financial Services att äga bussarna och får sedan betalt varje månad för att tillhandahålla dem till operatören.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)