Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya trådbussar till Landskrona

Landskronas fjorton elbussar från BYD tas över av Keolis i december nästa år. Foto: Skånetrafiken/Lars Dareberg.

Bussoperatören Keolis ska köpa tre nya trådbussar till Landskrona och två nya elbussar för trafiken på Ven. På måndagen skev Keolis och Skånetrafiken avtal om stadsbusstrafiken i Landskrona och busstrafiken på Ven med trafikstart i december 2024. Keolis tar också över de fjorton elbussar från BYD som den nuvarande operatören Nobina använder i Landskrona.

Det var den 23 januari som Keolis tilldelades trafiken i Skånetrafikens upphandling (klicka här). De övriga anbudsgivarna var Bergkvarabuss och Nobina.

Landskrona har Sveriges enda trådbusslinje. Trafiken på denna startade i september 2003 och linjen trafikeras med trådbussar från den polska busstillverkaren Solaris. Samma bussar som vid starten går alltjämt i trafik på trådbusslinjen.

I samband med att Keolis tar över trafiken i december 2024 kommer de tre äldsta trådbussarna att bytas ut mot nya med så kallad slide-inteknik. Det innebär att bussarna också har batterier som gör det möjligt att köra på sträckor som saknar luftledning. Den fjärde trådbussen levererades 2014 och har redan tekniken.

– Vi har ännu inte fattat beslut om leverantör av de nya trådbussarna, inte heller av de två tiometers elbussar som ska trafikera Ven, uppger Karl Orton, direktör affärsutveckling och fleet på Keolis Sverige.

Avtalet om trafiken i Landskrona och på Ven är Keolis andra avtal i Skåne. I början av januari skrev Keolis på ett avtal om Lunds nya stadstrafik som startar 20 augusti i år.

– Det är väldigt bra att vi får en god fördelning av olika leverantörer i Skåne. Jag ser fram emot trafikstarten och ännu bättre trafik till våra kunder i området från december 2024, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss vid Skånetrafiken.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)