Den bussterminal som just nu byggs i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm spräcker alla tidigare ekonomiska kalkyler. Enligt en ny prognos från Stockholms stad kommer notan för terminalbygget att bli 5,7 miljarder kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som i den tidigare bedömningen från år 2020 då bygget beräknades kosta 2,7 miljarder, skriver Svenska Dagbladet.
Bygget av den nya terminalen blir också kraftigt försenat. Bedömningen 2020 var att terminalen skulle börja användas i januari 2024. Nu är det hösten 2025 som gäller.
Stockholms stad bygger den nya bussterminalen i samarbete med Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) som också kommer att vara terminalens ägare.
Förseningen av bussterminalen kommer också att få stora konsekvenser för hela det gigantiska Slussenprojektet i Stockholm. Enligt ett internt dokument som SvD har tagit del av försenas och fördyras hela projekt Slussen. Det innebär också att Saltsjöbanan inte åter kan börja trafikera Slussen som planerat.
Enligt tidningens källor finns det hos Region Stockholm ett stort missnöje med hur Stockholms stad har lett bygget av bussterminalen.
Allt blir alltid dyrare än man tänkt? Möjligen inte bussförarnas löner?
Men, Liljeholmen är en inomhusterminal, som man inte tillåter gasbussar att köra in i på grund av att en brand skulle få takbjälkarna att smälta och huset ovanpå att rasa in?
Hur är det med brandsäkerheten i Slussenterminalen? Kommer gasbussar att släppas in? Och kommer de nya batteribussarna att få köra in? Bilder från när och fjärran visar batteribussar brinna rejält, med ett rökmoln likt en kärnvapenexplosionssvamp. Dessa batteribränder är också väldigt svårsläckta. Så hur är Slussenterminalen förberedd på brinnande bussar tro?
Den byggd i ett berg. Finns inget som kan rasa in i terminalen och där terminalen byggs låg tidigare en bensinmack.