Region Kalmar län anklagar kammarrätten i Jönköping för grova rättegångsfel. Bakgrunden är en laddad strid om ett nytt biljettsystem för Kalmar länstrafik, KLT, som regionfullmäktige beslutade om i september 2021, bara ett år efter att man hade infört ett annat, nytt system. Tanken var att det nyaste systemet skulle börja användas under första halvåret i fjol. Men istället har de rättsliga turerna avlöst varandra.
Enligt Region Kalmar var det nya systemet resultatet av ett samarbete mellan KLT och Skånetrafiken. Men beslutet drogs till domstol av företag som utvecklar biljettsystem som menade att det stred mot lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Region Kalmar län hävdade dock att det inte handlade om någon upphandling eftersom man inte skulle köpa några tjänster av Skånetrafiken. Istället var det fråga om ett samarbete som byggde på en insats av egna medel från regionens sida.
Förvaltningsrätten i Växjö gick emot regionen, likaså kammarrätten i Jönköping som i november slog fast att regionen hade brutit mot LUF genom att direkttilldela anskaffandet av det nya systemet utan att upphandla det.
Den domen godtas inte av Region Kalmar län. Regionen hävdar istället att kammarrätten har begått grova rättegångsfel och vill att högsta förvaltningsdomstolen nu tar upp ärendet. Enligt regionen har domstolen överskridit sina utredningsbefogenheter och lastat över bevisbördan på Region Kalmar län på ett felaktigt sätt.
Turerna har varit många kring biljettsystemet i Kalmar län. I oktober 2020 började Kalmar länstrafik använda sig av ett system kallat Lynx som man tagit fram tillsammans med länstrafikbolagen i Kronoberg, Jönköping och Halland. Men ett år senare kom Kalmar länstrafik fram till att det biljettsystem som Skånetrafiken använde var bättre.
– Skånetrafikens lösning innebär en effektivare samverkan och utvecklingspotential för Kalmar länstrafik. Samtidigt är den beräknade driftskostnaden för Skånetrafikens system sex miljoner lägre årligen än dagens lösning, skrev Kalmar Länstrafik i ett pressmeddelande i augusti 2021.
Visserligen skulle det medföra en engångskostnad på fjorton miljoner kronor att ansluta sig till Skånetrafikens system. Men den kostnaden skulle man ha räknat hem till 2026.
Regionfullmäktige sa ja till bytet av system. Och en omfattande strid om beslutet inleddes. Anklagelser om slöseri, jäv, stora kostnadsöverdrag, spruckna kalkyler, brott mot upphandlingslagstiftningen med mera ven genom luften.
Och nu är det alltså dags för nästa tur.
Lämna ett svar