Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-kommissionen: Nya körkortsregler för alla utom buss – hård kritik från branschen

EU-kommissionen föreslår i sitt nya körkortsdirektiv inget som öppnar yrket för yngre förare än idag. Foto: MAN.

Ungdomar ska få övningsköra både personbil och lastbil vid sjutton års ålder. Klarar de därefter körkortsprovet får de börja arbeta som lastbilsförare den dag de fyller arton. Men för bussförare blir det ingen ändring mot idag enligt det förslag till körkortsdirektiv som EU-kommissionen presenterade på onsdagen. ”Illa. Bussförarbristen i Sverige och i större delen av EU riskerar att förvärras. Människor som behöver kollektivtrafiken kommer att drabbas”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Även den internationella vägtransportunionen, IRU, riktar kritik mot förslaget när det gäller busstrafik: ”Beklämmande otillräckligt”.

EU:s körkortsdirektv utgör tillsammans med EU:s YKB-direktiv stommen i den svenska körkortslagstiftningen. När det nya direktivet klubbas i EU kommer det också att bli svensk lag. Enligt kommissionen kommer de nya reglerna att öka säkerheten för alla trafikanter, både skyddade och oskyddade.

Ungdomar får lov att övningsköra bil eller lastbil från den dag de fyller sjutton år, förutsatt att de har en instruktör med sig. De kan också ta körkort vid sjutton års ålder. Den som klarar körkortsprovet får sedan börja arbeta som lastbilsförare från 18-årsdagen. Däremot inte som bussförare. Där blir det som idag.

– Att EU-kommissionen i sitt förslag till reviderat körkortsdirektiv helt har negligerat bussbranschen och kollektivtrafikens behov av ändrade regelverk för att kunna möta samhällets behov av säkra, gröna, kollektiva transporter är illa, kommenterar en besviken Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag och fortsätter:

Besviken på EU-kommissionens förslag: Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

– Förslaget innehåller inget om sänkt bussförarålder eller slopat krav på 50-kilometersgräns för unga bussförare. Den bussförarbrist som vi nu ser i Sverige och även i majoriteten av EU:s övriga medlemsstater riskerar att förvärras. Människor som behöver kollektivtrafik för att ta sig till arbete, skola och fritidsaktiviteter kommer att drabbas.

– För att bussen ska kunna fortsätta leda omställningen till en klimatsmart och hållbar transportsektor måste de ungdomar som vill satsa på branschen kunna göra så när de väljer yrke. Vi kommer självklart arbeta vidare med frågan och intensifiera våra kontakter med berörda beslutsfattare i Bryssel och här i Sverige när detta förslag från EU-kommissionen ska behandlas av EU:s medlemsländer och av EU-parlamentet, säger Anna Grönlund.

Även den internationella vägtransportunionen IRU reagerar starkt mot att kommissionens förslag inte tar upp busstrafiken.

– Förslaget är beklämmande otillräckligt när det gäller persontransporter Vi ser välutbildade artonårigas män och kvinnor som kör buss säkert i vissa medlemsländer, medan minimiåldern i andra länder är mellan 21 och 24 år, säger Raluca Marian, ansvarig för IRU:s kontakter med EU.

– Förslaget misslyckas med att slå fast 18 år som klar och tydlig minimiålder för att köra buss. Följaktligen innebär förslaget inga steg framåt när det gäller att tackla den allt svårare bristen på bussförare som hindrar EU-medborgarnas möjlighet till kollektiv mobilitet.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)