Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Huvudmän bör ersätta trafikföretag för biogaskostnader”

En biogasbuss i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Trafikföretagen bör få ersättning från de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för de merkostnader företagen får på grund av att EU-domstolen har stoppat Sveriges skattebefrielse för biogas. Det rekommenderar det partssammansatta indexrådet inom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Indexrådet bedömer att driftskostnaderna för gasdrivna bussar ökar med 1,5 – 2 kronor per kilometer i busstrafiken. Rådet pekar dock på att effekten av den slopade skattebefrielsen varierar med förutsättningarna för trafiken liksom med villkoren i avtalen mellan trafikföretag och gasleverantör.

Eftersom frågan är komplex rekommenderar indexrådet att parterna är mycket transparenta när det gäller att bedöma trafikföretagens faktiska merkostnader. Trafikföretagen bör kunna styrka hur deras leverantör har hanterat merkostnaden i sina avtal med trafikföretagen.

Indexrådet rekommenderar också att man tar hänsyn till vad ett eventuellt kommande beslut om skattebefrielse innebär, exempelvis när det gäller retroaktiv skattebfrielse.

Bakgrunden är att EU-domstolen har underkänt EU-kommissionens tidigare beslut om en tioårig skattebefrielse för Sverige (klicka här). Detta sedan ett tyskt företag överklagat domen.

Nyligen räknade branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik ut att kollektivtrafiken i Sverige drabbas av kostnadsökningar på 200 miljoner kronor per år på grund av att skattebefrielsen av biogas avskaffades den 7 mars (klicka här). Det finns dock en risk att Skatteverket tvingas att kräva tillbaka skattebefrielsen för åren 2021 och 2022. Då kan de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bli återbetalningsskyldiga för ytterligare 360 miljoner kronor (klicka här).

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)