Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Vy vinner stor elbussupphandling; Premiärklart för fullstora, förarlösa bussar; Hybriderna lever vidare – stororder till Iveco.
Norge: Vy Buss i Norge har vunnit en stor upphandling av trafik med elbussar i städerna Drammen och Lier som trafikhuvudmannen Brakar nu har avgjort. Upphandlingen omfattar trafik med 100 elbussar, varav 17 ledbussar. Trafikavtalet har ett värde på 288 miljoner norska kronor (287 miljoner SEK) per år under avtalsperioden från den 1 juli 2024 till 30 juni 2034 med en möjlighet till förlängning 3 x 1 år.
Därmed blir busstrafiken i Drammen och Lier helt elektrisk. Avtalet innebär bland annat en satsning på en ny linje till det nya sjukhuset i Drammen med eldrivna ledbussar i 7,5-minuterstrafik.
Storbritannien: Den 15 maj börjar den ordinarie trafiken på Storbritanniens första busslinje med autonoma, självkörande, fullstora bussar komma igång. Linjen kommer att vara drygt 20 kilometer lång och köra i blandad trafik i upp till cirka 75 kilometer i timmen.
Linjen ska trafikera en sträcka i östra Skottland, från Ferrytoll Park&Ride, över den väldiga Forth Road Bridge till Edinburgh Park Transport Interchange. Stagecoach räknar med att kunna transportera cirka 10 000 resenärer i veckan på linjen.
Trafiken ska köras med fem bussar från ADL.
Tjeckien: Även om elektrifieringen av busstrafiken i Europas städer fortsätter i rasande fart finns det alltjämt en marknad även för hybridbussar. Busstillverkaren Ivecos tjeckiska dotterbolag, Iveco Czech Republic, har nu vunnit ett ramavtal med lokaltrafiken i Prag (DPP) som ska köpa upp till 140 hybridledbussar från Iveco.
De trereaxliga, 18 meter långa bussarna av modell Iveco Urbanway har genomgående låggolv, fyra dubbeldörrar för en snabb passagerarcirkulation och korta hållplatsuppehåll samt en kapacitet på upp till 130 passagerare.
Lämna ett svar