Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordorder på bränslecellsbussar

Busstillverkaren Solaris har fått sin hittills största order på bränslecellsbussar. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris har fått sin hittills största order på vätgasdrivna bränslecellsbussar. Ordern gäller 52 Solaris Urbino hydrogen, inklusive fem ledbussar. De övriga 47 är tolvmetersbussar. Beställare är det tyska lokaltrafikföretaget Rebus Regionalbus Rostock som är baserat i Güstrow. Leveranserna ska vara avslutade mot slutet av 2024. Delstatsregeringen i Mecklenburg-Vorpommern har beslutat att kollektivtrafiken i Rostock med omnejd i framtiden ska baseras på vätgasdrift. Solaris är sedan tidigare marknadsledare i Europa när det gäller bränslecellsbussar.

Tolvmetersbussarna får ett bränslecellspaket på 70 kW och ledbussarna på 100 kW. Bussarna utrustas även med Solaris egna högeffektbatterier som ska stödja bränslecellssystemet vid toppbelastning.

Bussarna är utrustade med en elektrisk centralmotor på 160 respektive 240 kW. Luftkonditioneringen drivs av en värmepump.

I samband med leveransen av bussarna ska två vätgasmackar etableras i Güstrow och Bad Doberan.

Hittills har Solaris levererat mer än 100 bränslecellsbussar till företag i Italien, Tyskland, Nederländerna, Polen och Sverige. Ytterligare 100 är just nu under tillverkning.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. I CUTE projektet testade man bränslecellsbussar i nio städer i Europa. Jag var själv ansvarig för busarna i Stockholm. Det stora problemet var livslängden på bränsleceller så jag är mycket nyfiken på hur det ser ut i dagsläget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)