De 41 bussar som behövs för två nya linjer med det BRT-liknande systemet MalmöExpressen kommer att kosta drygt 700 miljoner kronor. Bussarna, 24 meter långa batteridrivna dubbelledbussar, köps av den nuvarande operatören av stadstrafiken i Malmö, Nobina. På tisdagen beslutade regionstyrelsen i Malmö om en övertagandegaranti för bussarna om Nobina i nästa upphandling av stadstrafiken skulle förlora uppdraget till något annat företag.
Garantin innebär att om det skulle bli ett byte av trafikföretag ska det nya trafikföretaget köpa bussarna i en affär som regleras mellan trafikföretagen. Alternativttar Region Skåne över ägandet av bussarna och hyr ut dem till den nya entreprenören..
Bussarna kommer att sättas i trafik på MalmöExpressens linjer 4 och 5 i juni 2025. De beräknas ha en livslängd på tolv år.
Det beräknade anskaffningsvärdet för totalt 41 nya MalmöExpressbussar uppgår till 707 250 000 kronor. Det nuvarande trafikavtalet i Malmö stad sträcker sig till 2027.
Lämna ett svar