
Stockholms Spårvägar, som liksom Bergkvarabuss ingår i Mekka Traffic Group, har vunnit SL:s upphandling av trafiken på ett antal lokalbanor samt Spårväg City (bilden). På Spårväg City är trafikens edan flera månader ersatt av bussar på grund av allvarliga bromsfel på spårvagnarna. Foto: Ulo Maasing.
AB Stockholms Spårvägar, som liksom Bergkvarabuss och Mekka Traffic ingår i Mekka Traffic Group har vunnit SL:s stora upphandling av spårtrafik på flera lokalbanor. Trafiknämnden i Region Stockholm tilldelade på tisdagen Stockholms Spårvägar att driva trafiken på Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Spårväg City i Stockholm. Trafikstart på det nya avtalet är i augusti 2024. Avtalet löper på tio år och har ett värde på 5,6 – 6,6 miljarder kronor.
Avtalet ersätter trafik som i dag bedrivs inom två trafikavtal och omfattar 7 linjer fördelade på 5 banor. Sammanlagt handlar det om över 100 fordon, 78 stationer, och 150 000 resenärer per dag.
Uppdragsavtalet är ett produktionsavtal där ersättningen baseras på det trafikutbud som trafikförvaltningen beställer och som utförs av trafikutövaren. Utöver detta finns incitament för uppfyllda mål för bland annat kundnöjdhet, utförd trafik och punktlighet.
Sju företag kvalificerade sig för upphandlingen och tre kom in med anbud. Enligt SL vann AB Stockholms Spårvägar genom att erbjuda det mest konkurrenskraftiga förhållandet mellan kvalitet och pris.
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.
– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan i dag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan, säger SL-chefen David Lagneholm.
Avtalsspärr gäller till och med den 2 juni.
Lämna ett svar