Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Stagecoach tar i dagarna emot en leverans av 30 dubbeldäckare, byggda på Volvos elbusschassi BZL. Foto: Volvo Bussar.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Första Volvo BZL dubbeldäckare i trafik i Europa; Stororder på trådbussar till Vilnius. Irizar levererar elbussar till Tyskland.

Storbritannien: I dagarna sätts de i trafik, de 30 första eldrivna dubbeldäckarna i Europa som är byggda på Volvos nya elbusschassi BZL. Det är bussjätten Stagecoach som i och med det tar ett stort steg framåt när det gäller elektrifieringen av företagets bussflotta i universitetsstaden Cambridge. Där ska bussarna bland annat binda samma ett antal stora infartsparkeringar med centrala Cambridge. När samtliga 30 bussar är i trafik i mitten av juni kommer Stagecoach´ bussflotta i Cambridge att till 31 procent bestå av elbussar.

Cambridge och grannstaden Peterborough har som mål att samtliga bussar och taxibilar i de båda städerna ska vara emissionsfria till år 2030.

De 30 dubbeldäckarna har en elmotor på 200 kW och en tvåväxlad automatisk växellåda som ökar dragningskraften vid låga hastigheter och även jämnar ut toppar i elförsörjningen. Karosserna kommer från egyptiska MCV som nästa år ska ta över produktionen av karosser till Volvos elbussar för stads- och intercitytrafik på den europeiska marknaden. Sedan tidigare arbetar de båda företagen tillsammans på den brittiska marknaden.

Tjeckiska Škoda Group ska leverera 91 trådbussar till Vilnius, Litauen. Bild: Škoda.

Litauen: Tjeckiska Škoda Group har vunnit en stor upphandling av trådbussar till Litauens huvudstad Vilnius. Lokaltrafiken i den litauiska huvudstaden, JSC, beställer 91 trådbussar av modell Škoda 32 Tr. Ordervärdet uppges till drygt 52 miljoner euro, 586 miljoner SEK. Bussarna ska levereras under 2024 och 2025.

Bussarna är utrustade med batterier som laddas när de kör under luftledning, så kallad in-motion-charging. Sedan kan de köra en sträcka på minst 20 kilometer utan luftledning. Batterierna kan också laddas i depå via CCS2-kontakt.

Sedan 2018 har Vilnius tagit emot ytterligare 41 trådbussar med drivlina från Škoda. Där handlar det dock om bussar från Solaris (klicka här). Redan 2013 fick Solaris en order på 125 trådbussar med drivlina från Škoda till Lettlands huvudstad Riga (klicka här).

Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, ska leverera batteridrivna ledbussar till Bremen. Bild: BSAG.

Tyskland: Nyligen kunde vi rapportera att lokaltrafiken i den tyska staden Bremen, BSAG, hade beställt 35 batteridrivna elbussar från Mercedes-Benz. Men Bremens elbussoffensiv stannar inte vid det. BSAG har också beställt femton 18-meters eldrivna ledbussar från spanska Irizar.

Bussarna har en mittmotor med en toppeffekt på 233 kW eller drygt 310 hästkrafter. Batterikapaciteten är 470 kWh, vilket ger en räckvidd på en laddning mellan 220 och 250 kilometer.

BSAG har satt som mål att ha en helt elektrifierad vagnpark i mitten av2030-talet.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)