Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen kartlägger effekterna av miljözon 3: ”Kan bli förödande”

Ett införande av miljözon 3 kan bli förödande för såväl den kommersiella linjetrafiken som för beställnings- och turisttrafiken, varnar Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Ett införande av miljözon 3 i Stockholm kommer troligen att få förödande konsekvenser för busstrafiken. Det gäller framför allt den kommersiella linjetrafiken och beställningstrafiken. Det framhåller bransch-organisationen Sveriges Bussföretag. Organisationen vill nu kartlägga följderna av ett införande av miljözon 3 där endast el-, gas- och bränslecellsfordon får köra.

Miljözon 3 är den strängaste miljözonen. Stockholms stad vill, som vi tidigare rapporterat (klicka här) införa zonen i delar av Stockholms innerstad, något som var ett löfte i valrörelsen från de partier som nu utgör styret i Stockholms stad: Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Just nu pågår en utredning om vilka områden som ska ingå i miljözon 3. Tidigare har staden pekat ut Gamla Stan som ett hittills inte definierat område i city. Platser som det har talats om är bland andra Skeppsbron, Brunkebergstorg och Kungsträdgården. Ett förslag kommer i slutet av året.

Ett införande av miljözon 3 kommer sannolikt att få förödande konsekvenser för busstrafiken, framför allt den kommersiella linjetrafiken och turist- och beställningstrafiken, konstaterar Sveriges Bussföretag.

Enligt bussföretagen finns det i princip inte några fordon på marknaden som uppfyller kraven. Beroende på hur förslaget genomförs kan busstrafiken bli utestängd från delar av stadens centrala delar.

Det är helt enkelt för tidigt att införa miljözon 3 och om Stockholm börjar så kan andra städer följa efter, varnar Sveriges Bussföretag.

Organisationen vänder sig nu till alla bussföretag i landet med en enkät för att kartlägga följderna av ett eventuellt införande av miljközon 3. Klicka här för att komma till enkäten.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)