Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya signaler krävs när bussar och lastbilar blir självkörande

En autonom buss i Stavanger, Norge. Foto: Vy Buss.

För att agera med andra trafikanter använder människor en rad olika sätt att kommunicera med varandra i trafiken. Det kan vara ögonkontakt, blinkers, trafikljus och så vidare. Men med tillkomsten av automatiserade fordon ändras förutsättningarna och sättet att kommunicera i trafiken. Automatiserade bussar och lastbilar måste kunna kommunicera viktig information till den omgivande trafiken. Det kan vara allt från att tala om för andra om fordonet körs i automatiserat eller manuellt läge till att tydligt tala om för omgivningen vad fordonet planerar att göra. Det konstaterar ett forskningsprojekt som har genomförts av Scania, Högskolan i Halmstad samt RISE Research Institutes of Sweden.

Den fråga som forskarna har ställt är hur automatiserade fordon ska integreras i trafiken samtidigt som det säkerställs att andra trafikanter som fotgängare och bilister förstår och litar på dem. Till skillnad från andra projekt när det gäller automatiserade fordon tar det här projektet upp interaktioner mellan tunga automatiserade fordon, både bussar och lastbilar, och andra trafikanter inklusive fotgängare, cyklister och förare i vanliga bilar. Forskningen har hittills mest handlat om interaktioner mellan automatiserade personbilar och fotgängare.

Resultaten visar att trafikanterna förväntar sig att framtida automatiserade bussar och lastbilar använder nya kommunikationssignaler.

– Forskningsresultaten visar att effektiv kommunikation är avgörande för en framgångsrik integrering av automatiserade tunga fordon i trafiken. Genom att använda innovativa kommunikationssignaler kan vi överbrygga skillnader mellan mänskliga förare och automatiserade körsystem, främja förtroende och säkra en harmonisk samexistens i trafiken, säger Daban Rizgary, senior forskare vid RISE Research Institutes of Sweden.

Enligt resultaten kan det vara fördelaktigt för andra trafikanter att veta om de möter ett fordon som framförs av ett automatiserat körsystem. Vidare kan signaler som förmedlar fordonets avsikt öka den upplevda säkerheten och förståelsen hos andra trafikanter.

– Automatiserade fordon är ganska nya för trafikanterna. Därför kan det uppstå otydlighet i kommunikationen, och det är viktigt att skapa ömsesidig förståelse. Eftersom trafiken är ett socialt fenomen kan vi öka förtroendet och acceptansen för automatiserade fordon genom att göra det möjligt för våra framtida lastbilar och bussar att kommunicera på ett sätt som liknar mänskliga trafikanter. Som fordonstillverkare med säkerhet och effektivitet som kärnvärden är det viktigt för oss att människor känner sig trygga när de möter våra framtida produkter på vägen, kommenterar Yanqing Zhang, Human Factors Specialist på Scania.

Här är en video om forskningsprojektet:

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)