Hurtigruten, som trafikerar den norska kusten med fartyg som transporterar både kryssningsresenärer och gods, planerar att år 2030 ha ett helt utsläppsfritt fartyg i trafik. Fartyget kommer att vara späckat med toppmodern teknik, enorma batteripaket, moderna segel och integrerade solcellspaneler som ska göra det möjligt att segla helt utsläppsfritt mellan Bergen och Kirkenes i Nordnorge.
Rederiet samarbetar nu med en rad norska partners i ett projekt som är döpt till Sea Zero. Syftet är att utveckla ett nollemnissionsfartyg som är särskilt anpassat till trafik längs norska kusten. Målet är att det första fartyget ska vara klart för trafik innan 2030.
– Som bransch är vi skyldiga att ta rejäla klimatgrepp. Vi anser samtidigt att den norska kusten passar bra för utveckling och trafik med utsläppsfria passagerarfartyg, säger Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.
– Det vi nu presenterar är tidiga konceptskisser på fartyg som kommer att vara de mest innovativa och hållbara i världen. Den nya formen på fartygen kan verka ovanlig, men ger mindre luftmotstånd. Men vi har kombinerat toppmoderna lösningar med traditionsrika element som den välkända röda linjen längs fartygssidan, nordstjärnan i fören och inte minst en betydande kapacitet för gods.
Fartygen kommer att vara eldrivna och utrustade med batterier som laddas när de ligger vid kaj. Planerna innehåller en rad innovativa lösningar. Batteripaketen ska vara på 60 megawattimmar och fartygen ska vara utrustade med moderna segel som har integrerade solceller.
Artificiell intelligens ska underlätta manövrering. Med hjälp av AI samlas enorma mängder data in som sedan kan användas till att lotsa fartyget den säkraste och effektivaste vägen till och från de 34 hamnar som Hurtigruten trafikerar.
Fartyget får tre utfällbara segel med en yta på sammanlagt 750 kvadratmeter. Ytan kommer att täckas med solceller på båda sidor, totalt 1 500 kvadratmeter.
Fartyget ska också utrustas med infällbara propellrar, luftsmörjning under kölen och en avancerad beläggning på skrovet som tillsammans med proaktiv rengöring av skrovet ska minska motståndet i vattnet. På sidan av fartyget kan man se batteriernas laddningsnivå. Bryggan, varifrån kapten och besättning manövrerar fartyget, kommer att få en ny utformning som rederiet beskriver som en större version av en cockpit på ett flygplan.
Storleken blir ungefär som på de fartyg som seglar för Hurtigruten idag med en längd på 135 meter och en bredd på 21,5 meter. Kapaciteten blir hyttplatser för omkring 500 passagerare. Till det kommer en betydande kapacitet för gods och bilar.
Även passagerarna ska bidra till mindre energianvändning. På vanliga kryssningfartyg står hotelldriften – alltså passagerarna – för upp till hälften av fartygets totala energianvändning. Hurtigruten ska utveckla nya lösningar med syfte att minska energiförbrukningen med 50 procent, jämfört med dagens fartyg.
Gästerna ska också spela en nyckelroll för att minska energiförbrukningen. De kommer att kunna styra sin egen vatten- och energiförbrukning via en interaktiv app, kopplad till en toppmodern teknik i hytterna.
Lämna ett svar