Färre turer och högre biljettpriser väntar Värmlandstrafiks resenärer. Politikerna i Region Värmlands kollektivtrafiknämnd beslutade på tisdagen om hur kollektivtrafiken i Värmland ska gå nästa år och hur mycket det ska kosta att ta bussen eller tåget. Såväl stads- som regionbusstrafiken bantas. Nerskärningar ska också göras i tågtrafiken där också ersättningstrafiken vid trafikstörningar minskas. Redan till hösten höjs vissa biljettpriser medan nerskärningarna i trafiken görs i samband med tidtabellskiftet i december. Värmlandstrafik ska på det sättet spara drygt 17 miljoner nästa år.
Nerskärningarna i trafiken görs enligt Värmlandstrafik främst på linjer eller turer som har få resande, linjer som kan ersättas med annan kollektivtrafik och linjer som idag har en enligt Värmlandstrafik ”mycket hög turtäthet”.
I stadstrafiken i Karlstad ska Värmlandstrafik spara in 3,1 miljoner genom glesare turer på fem linjer. Dessutom avvecklas söndagstrafiken på en stadsbusslinje, medan en annan kortas av söndagar.
8,5 miljoner ska sparas i regionbusstrafiken. Linje 100 mellan Charlottenberg och Karlstad läggs ner helt, medan linje 200 avvecklas på sträckan Karlstad – Sunne där resenärerna hänvisas till tåg. Sträckan Sunne – Torsby blir kvar. På linje 500, Karlstad – Karlskoga blir det sommartidtabell även vintertid.
Ett par tågturer avvecklas också. Vid trafikstörningar för tågen kommer Värmlandstrafik att beställa mindre ersättningstrafik och resenärerna kommer i högre grad än nu att hänvisas till nästa avgång eller övrig busstrafik. På det sättet ska Värmlandstrafik spara 5,5 miljoner kronor.
Vissa biljettpriser höjs också. Enkelbiljett tätort ökar med fem kronor för alla resenärskategorier, medan priset för övriga enkelbiljetter ökar med två kronor, även det för alla resenärer. Priset på biljetten Flex 10/60 ökar med 50 kronor för alla resenärskategorier.
Lämna ett svar