Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Inte bara bussförarbrist…

En spårvagnslinje i Göteborg blir utan trafik och fyra kortas av på grund av brist på spårvagnsförare. Arkivbild: Ulo Maasing.

Att det är brist på bussförare, både i Sverige och övriga Europa, är välkänt. Likaså att det finns en svår brist på lokförare. Nu står det klart att spårvagnstrafiken i Göteborg drabbas av betydande nerskärningar senare i sommar. Anledningen är brist på spårvagnsförare.

Det innebär att trafiken på en spårvägslinje läggs ner helt och att fyra spårvägslinjer kommer att kortas av, vilket berör 30 hållplatser, rapporterar Sveriges Radio.

Christian Larsson, biträdande affärschef på Västtrafik, uppger att det idag saknas ett fyrtiotal spårvagnsförare i Göteborg.

– Det är ett stort problem för oss, säger han till SR.

Taggat som: , , , ,

4 kommentarer »

  1. Som sagt gör någonting åt det då, att utbilda fler hjälper föga,det är villkoren som måste ändras.
    Det kommer bli värre om ansvariga inte vaknar.
    Vi som fortfarande är kvar vet att det sitter högutbildade förare i bussar, spårvagnar och lokaltåg som inte får jobb inom sitt gebit därför att i Sverige 2023 är arbetsgivare fortfarande rädda för att anställa människor som heter Abduhlla, Ahmed och liknande.
    I Sverige verkar vi fortfarande tro att våra högre utbildningar är bäst.
    Så är inte fallet, vaknar inte arbetsgivare och berörda myndigheter nu kommer det bli katastrof.
    Trevlig sommar.

  2. Det finns över 450 000 arbetslösa i Sverige, kan inte de utbildas till bussförare, på skattebetalarnas bekostnad?
    Det enkla svaret på den frågan är ”Nej”!
    Man kan inte tvinga en arbetslös att utbilda sig till bussförare, det är frivilligt att gå en arbetsmarknadsutbildning. Och vem vill frivilligt bli bussförare idag? Vad lockar man med, delade tjänster på 13 h, usla och oregelbundna arbetstider, låg lön och ännu lägre tillägg, förmåner som frikort i kollektivtrafiken ingår inte, osv.
    Dessutom har många av de inskrivna på Arbetsförmedlingen kanske en viss problematik också? Ja, som drogproblem, psykiska problem, fysiska problem, saknar B-körkort, är inte klara med SFI C, m.m. och allt detta gör att de inte är lämpliga att köra buss?
    Varför gå över ån efter vatten? Det finns över 100 000 bussförare i Sverige som inte kör buss. Varför då? Kan ni inte bara locka in dem som redan har D-behörighet att köra buss igen så är det ett grundfel i bussbranschen som borde rättas till omgående.
    En sak ni borde arbeta mer med är körkortsreglerna. En bussförare måste var 5:e år förnya sin högre behörighet och det ska ske med ett läkarbesök. Detta kostar pengar. Jobbar man inte som bussförare förnyar man inte D-behörigheten, en onödig utgift? Ni går därmed miste om en bussförarreserv, ja de som efter några år annorstädes snabbt skulle kunna återvända till bussyrket. Om reglerna istället sa att man alltid får behålla sin högre behörighet på körkortet men inte använda det yrkesmässigt utan ett läkarbesök så skulle ni ha över 100 000 bussförare i beredskap, och det vore väl en bra lösning för dagens behov och även framtida behov? Samma sak med YKB, vem betalar dyrt om man inte är i yrket?
    Ack ja, det är så många saker som skulle kunna ändras i bussbranschen så ni slapp PERSONALBRIST, men vem frågar de som verkligen sitter inne med svaret på era böner?
    Personligen slutade jag som bussförare för en månad sedan, gick i pension, och trots låg pension anser jag det inte värt att fortsätta i yrket, pengarna behövs men slitet för dem är det inte värt det.

  3. Man får nog börja fundera till och ställa sig frågan om man helt enkelt vill ”skrämma bort” folk från spårvägs- och bussbranscherna på politisk nivå, och bli av med så många heltidsförare som möjligt.

    Detta då det inte går på politisk nivå att gå ut till svenska folket i olika regioner som redan nu köar i kollektivtrafiken och väntar på inställda turer, och berätta att vi har inte längre ekonomi och pengar för att hålla den servicenivå som man har haft.

    Politiskt enklare en att ta den matchen, är att se till att arbetsvillkoren, anställningsförhållandena och lönerna är sådana att snart ingen vill jobba inom spårvägs- och bussbranscherna, för då kan man gå ut till allmänheten och berätta att man måste avveckla och dra in på trafiken, därför att man saknar förare och att det inte går att få tag på förare.

    Skönt när man politiskt kan skylla på någon annan, och slipper berätta att man har slarvat bort pengarna till den basservice allmänheten behöver.

  4. De skiter i det, de fattar inget. Tur får dig att du drog till pension. Jag ska slita minst 20 år till den 🙁

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)