Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Eldriven stadsbuss med bränsleceller på alpvägar. Foto: Daimler Buses.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Mercedes-Benz elbuss med bränsleceller på alpvägar; Solaris tar hem stororder på elbussar.

Tyskland: Daimler Buses premiärvisade nyligen sin helt nya batteridrivna Mercedes-Benz eCitaro G ledbuss med bränsleceller. Premiären ägde rum på den stora kollektivtrafikmässa som UITP arrangerade i Barcelona (klicka här) för några veckor sedan. Bussen är i grunden en vanlig elbuss, men har en vätgasdriven räckviddsförlängare som ger den en räckvidd på 368 kilometer under normala förhållanden.

Men Daimler har också innan lanseringen testat bussen på allvar under förhållanden som är allt annat än normala för en eldriven stadsbuss – på vintriga alpvägar, i sträng kyla, på hög höjd och med upp- och nerförsbackar på upp till 15 procent. Testkörning gick från Daimler Buses i Neu-Ulm till Bolzano i Italien, en sträcka på 360 kilometer och en högsta höjd av cirka 1700 meter. För säkerhets skull tilläggsladdades bussen en gång under sträckan.

Testresultaten var mycket positiva enligt Daimler Buses. Bränslecellen arbetade inom sitt mest effektiva område mellan 20 och 30 kW och överskottsvärmen användes till att värma bussen invändigt. Därmed behövdes den vanliga elvärmen knappast utnyttjas alls och energiförbrukningen för övrig utrustning som styrning och kompressorer var mycket låg. I nerförsbackar uppgick energiåtervinningen till som mest 285 kW. Det betyder att de fyra motorerna, två på varje drivaxel, fungerade som alternerare och laddade batterierna med upp till 285 kW. Det är nästan dubbelt så mycket som en snabbladdare.

Efter 368 kilometers färd på alpvägarna och med en mellanladdning på ungefär 55 kWh visade instrumenten att batterierna var laddade till 56 procent och vätgastankarna var fyllda till 42 procent.

Solaris har fått en order på 98 batteribussar till Italien. Foto: Solaris.

Italien: Busstillverkaren Solaris har vunnit en upphandling av 98 elbussar – 80 tolvmetersbussar och 18 ledbussar av modell Solaris Urbino.

Det är CTM Cagliari, lokaltrafikföretaget på Sardinien, som har beställt bussarna som ska levereras under 2024 och 2025. CTM Cagliari köper bussarna genom Consip S.p.A. som är en statlig italiensk institution som i konkurrensutsatt upphandling tecknar avtal med bussleverantörer. Sedan kan bussföretag i sin tur köpa bussarna via Consip till det pris som Consip i kraft av sin storlek har tecknat avtal om med leverantörerna.

Bussarna till Cagliari kommer att vara utrustade med Solaris´ högenergibatterier med en kapacitet på över 350 kWh för tolvmetersbussarna och över 400 kWh för ledbussarna. Laddning sker dels nattetid i depå, dels via pantograf längs linjerna.

Solaris har hittills levererat mer än 1 600 bussar till Italien.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)