Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringsbeslut om elbussar sågas av branschen

Utan stöd om mindre än en månad. ”En elbuss är 1 – 3,9 miljoner kronor dyrare än motsvarande dieselbuss. I fjol fanns 915 elbussar i Sverige. Därmed återstod cirka 3 200 stadsbussar kvar att elektrifiera. Det kommer att kosta flera miljarder jämfört med om man väljer bussar som drivs med HVO, biogas eller RME”, skriver Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Bransch-organisationen Svensk Kollektivtrafik riktar skarp kritik mot regeringen och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för beslutet att med en månads varsel under semestertid ta bort elbusspremien för stadsbussar och begränsa premien till förortsbussar, länsöverskridande elbussar och turistbussar. ”Förändringen kommer flera år för tidigt”, skriver Svensk Kollektivtrafik. Organisationen framhåller att åtgärderna kommer att kosta landets kollektivtrafikmyndigheter 75 – 100 miljoner kronor om året, samtidigt som kostnaderna för kollektivtrafiken redan rusar i höjden med 4,5 – 6,7 miljarder under det här året. Tidigare har även Sveriges Bussföretag kritiserat regeringens beslut.

Utan att ha haft någon dialog med branschen beslutade regeringen vid sitt sammanträde den 29 juli att elbusspremien för stadsbussar ska tas bort den 1 augusti i år, alltså med en månads varsel. Istället ska premien riktas in mot förortsbussar och turistbussar, det vill säga klass II- och klass III-bussar.

Den enda information regeringen gick ut med om sitt beslut är ett kort pressmeddelande från Klimat- och näringslivsdepartementet dagen efter beslutet, vilket vi då rapporterade om (klicka här).

Beslutet möttes av kritik från Sveriges Bussföretag (klicka här). Nu riktar också Svensk Kollektivtrafik stark kritik mot regeringens beslut och menar att förändringen kommer flera år för tidigt.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) får hård kritik för sitt och regeringens beslut om avskaffad elbusspremie för stadsbussar. Foto: Kristian Pohl, regeringskansliet.

Svensk Kollektivtrafik är hård i sin kritik av klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

– Redan i dag finns det möjlighet att få elbusspremie för regionbusstrafik (klass II-bussar) och turistbussar (klass III-bussar). Att de regionala kollektivtrafik-myndigheterna inte har upphandlat regionbusstrafik med elbussar beror inte på bristande intresse eller ambitioner, utan på att utbudet av eldrivna regionbussar är mycket begränsat. Få av de europeiska busstillverkarna erbjuder idag elbussar för denna typ av trafik, och då inte större bussar. Flera europeiska busstillverkare räknar med att det kommer att ta ytterligare flera år innan de har större elbussar klara för dessa segment som kan introduceras kommersiellt. Däremot har ett antal kinesiska tillverkare elbussar för regiontrafik, heter det i brevet till Romina Pourmokhtari.

Svensk Kollektivtrafik varnar också för att elbusspremien för förorts- och regionbussar riskerar att inte kunna användas av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Det råder nämligen en stor osäkerhet om de eldrivna regionbussar som finns på marknaden är tillverkade på ett socialt hållbart sätt (klicka här). Det innebär att bussarna ska ha tillverkats utan att mänskliga rättigheter eller arbetares rättigheter har kränkts.

Det innebär att produktionen måste ske under förhållanden som lever upp till FN:s regler om mänskliga rättigheter, liksom ILO:s (International Labour Organization) grundläggande friheter för arbetare att organisera sig med mera. FN:s barnkonvention och FN:s konvention mot korruption måste också respekteras, även i tidiga led i produktionen.

Barnarbete får inte förekomma, inte heller tvångsarbete, korruption, diskriminering och föreningsfriheten ska respekteras och så vidare.

– Dra tillbaka beslutet och kom igen med ett nytt förslag när det finns bussar för regiontrafik (klass II) och turistbussar (klass III) som tillverkats på ett socialt hållbart sett att köpa på marknaden, manar Svensk Kollektivtrafik regeringen.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)