Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kritik mot ändrade klasser för bussar

Tunga internationella organisationer motsätter sig EU-kommissionens förslag att regionbussar med lågentré ska bedömas som stadsbussar när det gäller utsläpp. Foto: Ulo Maasing.

Det förslag till ändrade klasser för bussar som EU-kommissionen har lagt fram möter stark kritik från buss- och kollektivtrafik-branschens internationella organisationer. I ett brev till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och hennes motsvarighet i övriga EU-länder reagerar organisationen på att lågentrébussar klass II ska bedömas som stadsbussar när det gäller utsläppsnivåer. Förslaget innebär stora problem, framhåller organisationerna.

Bakgrunden är EU-kommissionens förslag till nya utsläppsnivåer för tunga fordon. Där skiljer kommissionen mellan stadsbussar och regionbussar vid sidan av dagens klassificering av bussar, I, II och III (se även fotnot längst ner). Förslaget innebär att lågentré- och låggolvsbussar klass II när det gäller utsläppsnivåer ska klassas som stadsbussar (klass I-bussar). Det betyder i sin tur att alla klass II-bussar som upphandlas från 2030 ska vara utsläppsfria.

Men det kommer att innebära stora problem skriver den internationella kollektivtrafikunionen (UITP), den internationella vägtransportunionen (IRU) och de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA i sitt brev till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari och hennes ministerkollegor i övriga EU-länder.

I brevet betonar de att klass II-bussar inte är stadsbussar utan bussar för regiontrafik, även om de också trafikerar städer. När det gäller utsläpp bör de istället bedömas som klass III-bussar, alltså turistbussar och andra bussar för långväga trafik, skriver organisationerna.

– Bland annat är ladd- och tankinfrastrukturen otillräcklig för utsläppsfria klass II-bussar.

– Att bedöma klass II-bussar med lågentré som stadsbussar skulle innebära att man i ett slag går från ett krav på noll till 100 procent utsläppsfria bussar, skriver organisationerna.

Redan för fyra år sedan (klicka här) varnade UITP och ACEA för att omställningen till elbussar och bussar som drivs med andra alternativa drivmedel som vätgas hotas av bristande infrastruktur.

Fotnot:
Klass I-bussar är gjorda för stadstrafik, har inga krav på bälten för passagerarna och tillåter stående passagerare. Klass II-bussar är byggda för regiontrafik och används ofta i förortstrafik samt har bälten men tillåter stående passagerare. Klass III-bussar är byggda för långväga trafik, har bälten men tillåter inte stående passagerare.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)