Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Företagsledare: Låt unga bussförare köra längre

Förbjuden linje för unga bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen bör verka för att ålderskravet för busskörkort sänks till 18 år. Likaså för att EU:s yrkesförardirektiv ändras när det gäller 50-kilometersregeln. De som väljer att utbilda sig till bussförare efter gymnasiet måste vänta tills de är 24 innan de får köra sträckor längre än 50 kilometer. Det skriver sju företagsledare i bussbranschen i en debattartikel i Svenska Dagbladet (klicka här).

De pekar på att bussbranschen står inför stora utmaningar när det gäller att attrahera kompetent personal. Bristen på utbildade bussförare är stor i hela EU och särskilt i Sverige. Dessutom är en stor del av bussförarna äldre, framhåller företagsledarna och varnar för att det finns en risk för en försvagad kollektivtrafik som i sin tur leder till stora, negativa samhällskonsekvenser.

De sju företagsledarna är Per Nordenstam, vd för Sobona (de kommunala företagens arbetsgivarorganisation); Peter Liss, vd för Svealandstrafiken; Jonas Vinblad von Walter, vd för Luleå Lokaltrafik; Mikael Juhlin, hr-ansvarig, Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB; Marie Larsson, vd Skelleftå Buss AB; Jörgen Bergström, vd Uddevalla Omnibuss AV samt Stefan von Below, vd Gamla Uppsala Buss AB.

I artikeln tar de upp konsekvenserna av två EU-direktiv: körkortsdirektivet och yrkesförardirektivet.

– I dag måste man enligt körkortsdirektivet vara 24 år för att få ett busskörkort med full behörighet. Men den som gått igenom den svenska gymnasieutbildningen får börja köra buss direkt efter examen. Enligt yrkesförardirektivet får de fram till att de fyller 21 år enbart köra linjetrafik på sträckor som inte överstiger 50 kilometer. De som väljer att utbilda sig till bussförare efter gymnasiet måste vänta tills de är 24 innan de får köra sträckor längre än 50 kilometer, skriver de sju företagsledarna och fortsätter:

– Det får flera absurda konsekvenser. En ung utbildad bussförare kan till exempel köra 1:ans buss i Stockholms innerstad fram och tillbaka en hel dag, men får inte köra den timslånga sträckan till Norrtälje. Detta får till följd att många bussföretag inte kan anställa unga bussförare.

Artikelförfattarna konstaterar att det höga ålderskravet och 50-kilometersregeln främst handlar om trafiksäkerhet och bygger på statistik för personbilsförare i USA i åldrarna 16 – 19 år.

– Det går inte att jämföra med yrkesutbildade bussförare. Trafiksäkerhet är inte främst en fråga om ålder, utan om utbildning, skriver de sju företagsledarna.

Nu är EU:S körkortsdirektiv uppe till revidering.

– Vi vill uppmana infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) samt EU-minister Jessika Roswall (M) att verka för att ålderskravet för busskörkort sänks till 18 år. Regeringen behöver dessutom arbeta för en ändring av yrkesförardirektivet vad gäller 50-kilometersregeln, skriver de sju i sin debattartikel.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Busskörkort vid 18?
    Då är man inte ens van att köra bil. Att då köra en stor tung buss fullsatt med folk i Stockholmstrafiken kräver faktiskt mer än ett D-körkort. Personlig mognad och erfarenhet av trafik ger en trygg och säker framfart i trafiken.
    Men det är ju inte här skon klämmer egentligen?
    Bussbranschen har svårt att rekrytera folk, oberoende av ålder. Ja och hur många 18-åringar vill köra buss tror ni? Säkert finns det några, men långt ifrån tillräckligt för att täcks behovet? Bussbranschen måste därför locka folk i alla åldrar om trafiken ska fungera i framtiden.
    Men, ni lockar inte någon längre. Det är pudelns kärna, det är där ni ska bränna krutet! Ett bra jobb lockar, och att tvinga in långtidsarbetslösa och unga i branschen kommer inte att vara hållbart i längden, för man slutar om det inte finns något positivt i allt elände, då är ni tillbaka på ruta ett igen, eller hur?

  2. Ingen av er som reflekterar över vad som skulle göra busschaufförs yrket mer attraktivt…..Bättre arbetsvillkor och ersättningsnivåer.
    Mer dialog med busschaufförer istället av att komma med direktiv som saknar verklighetsförankring.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)