Kollektivtrafiken i Storstockholm står inför mycket stora neddragningar senare i år. Anledningen är SL:s, det vill säga trafikförvaltningens, pressade ekonomi som beskrivs som ”historiskt tuff”. Kommunerna i Region Stockholm har kommit med en rad kritiska synpunkter. Men den politiska majoriteten i regionens trafiknämnd (V+C+MP+S) vill inte själv hålla i yxan när det gäller de dramatiska nedskärningarna. Istället lämnar de över till SL:s tjänstemän att besluta om dessa.
Det förslag till nedskärningar (klicka här) som SL har presenterat innebär minskad turtäthet, ändrade trafikeringstider, ändrade linjesträckningar och nedläggning av linjer.
Enligt SL-chefen David Lagneholm är samtliga 26 berörda kommuner som berörs negativa till förslagen på nedskärningar, samtidigt som man kommer med egna förslag till utveckling av kollektivtrafiken: nya busslinjer, nya trafikkoncept, nya typer av fordon, utvecklad infrastruktur i form av terminaler och bytespunkter med mera.
På tisdagen presenteras en sammanfattning av kommunernas reaktioner för politikerna i Region Stockholms trafiknämnd. Men politikerna lämnar över det slutliga beslutet till SL:s tjänstemän som ska redovisa de beslutade förändringarna i oktober. Sedan genomförs de i december.
Vänsterpartiet, som ingår i den koalition som styr regionen, är kritisk till hanteringen.
– Det är vi politiker som ska ta ansvaret och kanske särskilt i år när det handlar om så stora förändringar, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd (V), till lokaltidningen Mitti.
Moderaterna har dock föreslagit att just underställa beslut om nedskärningar till trafiknämndennämnden. Det har Vänsterpartiet tidigare röstat nej till framhåller oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) som på nästa nämndsammanträde tänker ge Vänsterpartiet en ny chans:
– Om Vänsterpartiet nu ändrat sig har styret spruckit och vi har majoritet för vår politik. Vi kommer därför att lägga förslaget på nytt och så får de bekänna färg – makten med socialdemokraterna eller resenärerna med Moderaterna, säger han till bussmagasinet.se.
Kommunernas kritik
Här är den sammanfattning av kommunernas remissvar som serveras politikerna i trafiknämnden:
”• Flertalet kommuner lyfter i sina remissvar betydelsen av en attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik som en viktig förutsättning för invånare och företag i växande kommuner.
• Flera kommuner uttrycker oro för att förslagen i remissen riskerar att leda till att kollektivtrafikens attraktivitet minskar och att fler därför kommer att välja bilen, vilket riskerar uppsatta mål om hållbart resande.
• Flera kommuner menar att föreslagna minskningar i trafikutbudet går emot och riskerar de övergripande långsiktiga målen för kollektivtrafiken såsom de formuleras i exempelvis Regionens regionala trafikförsörjningsprogram.
• Ett antal kommuner anser att en dialog kring förslagen i remissen borde förts i större omfattning samt att remisstiden bör ha varit längre.
• Ytterligare en återkommande synpunkt är önskemål om att förslagen i remissen beskrivs mer genomgripande och att underlag såsom resandestatistik och konsekvensanalyser inkluderas.
• Ett antal kommuner utrycker synpunkter om att linjer som är parallellgående med spårtrafik reduceras. Vilket kommer att innebära fler byten och längre restid.
• Några kommuner utrycker en oro över att linjer som har hög antal skolresor kommer att få minskat utbud.
• Det finns både positiva och negativa synpunkter från kommuner angående anropsstyrd trafik.
• Linjernas turtäthet och utbud är en återkommande punkt i de flesta kommuners svar.
• Några kommuner utrycker en oro över att det kan bli svårare för ungdomar att ta sig från och till fritidsaktiviteter.
• Ett antal kommuner påpekar att kvälls- och nattrafik är viktig för nöjesresor.
• Flera kommuner utrycker en oro över att nybyggnationsområden och andra utvecklingsområden inte kommer att få en trafik som möter upp områdets utbyggnad.
• Några kommuner påpekar att de har gjort infrastrukturåtgärder för att kunna förbättra för kollektivtrafiken och på så viss få ny/mer trafik. Nu frågar de om dessa åtgärder kommer att nyttjas av busstrafiken?
• Ett antal kommuner påpekar att det finns risk för ökad trängsel i bussarna vid en utglesad trafik.
• Kommuner har synpunkter på val av fordonstyper.”
Lämna ett svar