Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen: Omöjligt följa EU-regler om färdskrivare

Det blir inga sanktioner under perioden 21 augusti 2023 – 31 januari 2024 för nya bussar och lastbilar som saknar andra generationens färdskrivare, trots att dessa krävs av EU-reglerna. Arkivbild: Ulo Maasing.

Regeringen har beslutat att den som äger ett fordon och den som kör samma fordon i Sverige slipper betala sanktionsavgift eller böter trots att fordonet saknar en ny version av färdskrivare, den andra generationens smarta färdskrivare. Anledningen är att det inte finns tillräckligt många färdskrivare av den nya typ som EU-reglerna kräver.

Sveriges Bussföretag och Transportföretagen varnade nyligen för att trafikföretag riskerar sanktioner och förare riskerar böter till följd av att den andra generationens smarta färdskrivare är försenade (klicka här). Kravet var att alla nya bussar och lastbilar som registreras senast från och med den 21 augusti ska installeras i alla nya fordon som registreras för första gången. Till skillnad mot den tidigare versionen har den nya färdskrivaren möjlighet att registrera gränspassager automatiskt.

Infrastrukturminister Andreas Carlson: Omöjligt följa EU-reglerna. Foto: Ulo Maasing.

Det är dock brist på nya färdskrivare vilket riskerar att stoppa användningen av nya fordon. Redan färdigbyggda lastbilar och bussar kan bli stående eftersom de inte får köras utan den färdskrivare som inte går att få tag på.

Bakgrunden till förseningen är att det europeiska satellitbaserade positioneringssystemet Galileo är försenat när det gäller den signal som behövs för att den smarta färdskrivaren ska fungera.

– Det är i nuläget tyvärr omöjligt för branschen att följa reglerna eftersom det inte finns nya färdskrivare att få tag på. Enligt regeringens bedömning är det inte hållbart att nybyggda fordon ska tvingas stå stilla tills det finns nya färdskrivare klara att montera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Regeringen har därför beslutat om en förordningsändring som innebär att det under perioden 21 augusti 2023 – 31 januari 2024 inte ska påföras någon sanktionsavgift eller några böter i Sverige med anledning av att ett fordon saknar den färdskrivare som EU-reglerna kräver.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)