
Kommunstyrelsen i Uppsala har nu godkänt en slutrapport som innebär att staden ska satsa på spårväg istället för BRT. Bild: White.
Uppsala kommun går vidare med sina planer på att bygga spårväg i Uppsala. Kommunstyrelsen i Uppsala har nu godkänt en slutrapport i den laddade frågan. Där hävdas det att den ekonomiska nyttan är större än kostnaderna för spårväg, däremot inte för BRT (Bus Rapid Transit, superbussar).
Kostnadskalkylen bygger på en statlig medfinansiering på tre miljarder kronor, men enligt rapporten gäller prognosen även om de statliga pengarna inte räknas in. I kalkylen från konsultföretaget Trivector hävdas också att markpriserna längs spårvägen kommer att höjas, vilket bidrar till de positiva siffrorna.
”Ingen motsvarighet kan hittas vid byggande av BRT. Värdeökningen uppstår som en effekt av i huvudsak två faktorer. För det första att platsen kommer att ha en hög tillgänglighet, vilket det finns en betalningsvilja för. För det andra att denna tillgänglighet kommer att vara beständig över tid, eftersom en spårväg inte flyttas”, heter det i slutrapporten.
Denna dömer ut BRT som ”en inte ändamålsenlig lösning”.
– Den uppdaterade studien visar återigen att modern spårväg är det bästa alternativet för Uppsala. Vi känner oss trygga i de beslut som fattats och ser fram emot att sätta spaden i marken under kommande år, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
I vinter börjar förberedande arbeten längs spårvägssträckningen, bland annat projektering för flytt av ledningar i marken. Uppsala kommun och Region Uppsala kommer även att påbörja upphandlingar för spårväg och spårvagnar inom kort.
Lämna ett svar