Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Nya säkerhetssystem från Daimler Buses

Setras nya MultiClass begår sin mässpremiär på Busworld i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

Inför jättemässan Busworld i Bryssel i början av oktober avslöjar allt fler företag vad de kommer att presentera på mässan. Daimler Buses (Mercedes-Benz och Setra bussar) kommer i sin stora monter att fokusera på elektromobilitet, nya säkerhetssystem och förarstöd, men också presentera några bussnyheter.

Premiär blir det således för 12-metersversionen av Mercedes-Benz eldrivna stadsbuss eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Lanseringen är en uppföljning på premiären på eCitaro med bränslecell som Daimler visade på UITP-mässan i Barcelona tidigare i sommar (klicka här). I Bryssel finns det möjlighet att provköra ledbussen.

Europeisk premiär blir det också på Daimlers brasilianska elbusschassi för stadsbussar, eO500U. Dessutom visar Mercedes-Benz också en eCitaro med den senaste generationen NMC3-batterlier, liksom regionbussen Intouro hybrid. Även turistbussen Tourismo med flera nyheter finns på plats.

Setra visar för första gången upp sin nya modellserie MultiClass LE för en bred publik. Modellen, som finns för såväl region- som stadstrafik, hade premiär i juli då vi rapporterade utförligt om den (klicka här). Setra visar turistbussarna ComfortClass HD samt TopClass HDH.

Daimler Buses lanserar nu digitala backspeglar som alternativ för sina modeller. Bild: Daimler Buses.

För båda sina varumärken visar Daimler Buses också en rad nya eller utvecklade system för säkerhet och förarstöd. Bakgrunden till dessa är den nya EU-förordningen om fordonssäkerhet.

En av nyheterna på säkerhetssidan är den nya nödbromsassistenten ABA 6 (Active Break Assistant 6) för turistbussar och höggolvsbussar. Systemet använder en kombination av radar för korta och långa avstånd liksom kamera. ABA 6 kan själv nödbromsa bussen om en kollision med fotgängare eller cyklister hotar. Enligt Daimler Buses reagerar systemet också mer exakt när det gäller stationära hinder i långa, svaga kurvor. Det uppges också vara mer tillförlitligt i trafik där det finns flera körfält, vid filbyten med mera.

För låggolvsbussar, främst stadsbussar, introducerar Daimler Buses nästa generation av sitt bromshjälpsystem Preventive Brake Assist. Systemet kan reagera på såväl rörliga som stillastående föremnål inklusive fotgängare och cyklister. Det kan nu också reagera på flera föremål eller hinder samtidigt och bättre än tidigare även upptäcka föremål utanför vägbanan.

Den nya svängassistenten Sideguard Assist 2, som också är radarbaserad, reagerar och varnar tack vare ett nytt sensorkoncept ännu mer exakt om det finns risk för kollision med fotgängare, cyklister och stillastående hinder. Den finns nu även på bussensförarsida. Därmed blir även vänstersväng säkrare.

En annan nyhet är Frontguard Assist, även det helt radarbaserat. Systemet
upptäcker och varnar för hinder eller personer omedelbart framför fordonet i hastigheter upp till 15 km/h. Sideguard Assist 2 och Frontguard Assist bildar tillsammans ett komplett varningssystem för hinder och personer på sidorna och framför bussen.

Ny är också den intelligenta hastighetsassistenten Traffic Sign Assist. Systemet jämför den hastighet som bussen hållere med den högst tillåtna hastighete och varnar om föraren kör för fort.

EU:s nya förordning om allmän fordonssäkerhet trädde i kraft förra sommaren och gäller alla personbilar, minibussar, lastbilar och bussar. För bussar innebär förordningen att den sedan sommaren 2022 gäller alla nya fordonstyper och från den 7 juli 2024 för alla nya fordon. För bussar och lastbilar gäller att de ska ha teknik för att övervaka den döda vinkeln, kollisionsvarning för att förebygga kollisioner med fotgängare och cyklister och dessutom ska det finnas system för övervakning av däcktryck.

Daimler Buses erbjuder nu också digitala backspeglar som tillval för samtliga modeller.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)