Hittills har Scania knappast tillhört de stora på elbussmarknaden, varken i Sverige eller i andra länder. Koncernkollegan MAN har har haft betydligt större framgångar, inte minst i Sverige. Men nu har Scania helt andra ambitioner och lanserar en ny elbussplattform, samtidigt som företaget håller fast vid sin linje att arbeta med olika drivlinor och energikällor. Den nya plattformen öppnar för att Scania kan stärka sin marknadsposition för elbussar avsevärt. Det gäller inte minst när kraven på hållbarhet vässas, inte minst när det gäller social hållbarhet.
På Busworld lanserar Scania sin nya elbussplattform BEV 4×2 med kaross från spanska Castrosua. Det är en etablerad Scaniapartner, även om vi kanske intre har sett så mycket av samarbetet i Sverige. I en rad andra europeiska länder är bussar från de båda företagen inte ovanliga. Men vi kommer säkert att få se den nya elbussplattformen med karosser även från andra tillverkare.
Scanias nya elbuss är ett betydande steg framåt för Scania. Den buss Scania presenterar på mässan är en tretton meter lång, tvåaxlig lågentrébuss i klass 2-utförande. Det innebär att Scania i praktiken siktar in sig både på stadsbuss- och regionbussmarknaden. Och man gör det globalt. Därför finns chassit i både 2,5 och 2,55 meters bredd för att möta kraven från olika marknader. Naturligtvis kan bussen även fås i klass 1-utförande.
Enligt Castrosua är den nya karossen avsedd i första hand för förortstrafik och regiontrafik. Utställningsbussen är försedd med två dörrar.
Hållbarhet
I ett läge där de regionala kollektivtrafik-myndigheterna i Sverige ställer tuffare krav på hållbarhet, även social hållbarhet, hos de bussar som deras entreprenörer använder har Scania nu en definitiv konkurrensfördel gentemot en del andra bussleverantörer. Batterierna.
Scania använder batterier med celler från Northvolts batterifabrik i Skellefteå som sedan monteras till batteripaket vid Scanias egen, nya batterifabrik i Södertälje.
– Vi vill vara den mest hållbara aktören på marknaden, både när det gäller miljö och socialt, förklarade Johanna Salomonsson Lind, Head of People Transport Solutions, det vill säga busschef på Scania på en pressträff innan Busworld öppnade.
– Battericellerna tillverkas uteslutande med fossilfri energi. Och miljöpåverkan från de batterier vi använder är bara en tredjedel av de genomsnittliga industriella batterierna.
Lång räckvidd
Den buss som Scania introducerar på Busworld har fem batteripack om totalt 520 kWh vilket enligt Scania ger en räckvidd på över 500 kilometer under optimala förhållanden. Alternativt kan bussen fås med fyra batteripaket om totalt 416 kWh vilket ger en räckvidd över 400 kilometer. Batterierna är placerade på taket, över och bakom framasxeln. Laddning sker via en CCS-kontakt som har fått en ny, bättre placering än på föregångaren. Att ladda batterierna ska gå snabbare. Laddtiden för fem batteripaket uppges till knappt tre timmar, för fyra batteripaket till två och en halv timme.
Även elmotorn är uppgraderad från tidigare. Den nya motorn har en maxeffekt på 300 kW och en kontinuerlig effekt på 250 kW. Motorn har ett integrerat kylsystem och ett uppdaterat kontrollsystem som enligt Scania lever upp till tuffa krav på cybersäkerhet.

Scania har ett etablerat samarbete med Castrosua. Här en flygbuss i Barcelona, producerad av företagen. Foto: Ulo Maasing.
Nya omfattande EU-krav på säkerhet för nya bussar från nästa sommar har tvingat alla busstillverkare att bland annat vidta betydande åtgärder för bland annat förarstöd och cybersäkerhet. Scania uppger att den nya elbussplattformen överträffar de tuffa EU-kraven i GSR (General Safety Regulation). GSR innebär att varje lastbil och buss som registreras från och med juli nästa år måste ha åtta specificerade automatiska lösningar för förarstöd för en ökad trafiksäkerhet. En ökad cybersäkerhet krävs också.
Biogas
Den nya elbussen är naturigtvis det främsta blickfånget i Scanias monter. Men Scania visar också två andra bussar. Det är dels en fjortonmeters Scania Irizar i6s Efficient för gasdrift, dels en elva meters Scania Touring för biodieseldrift.
Scania håller således fast vid sin strategi att erbjuda lösningar för flera olika drivmedel.
– Vi har lärt oss att det inte finns någon universallösning för att lösa klimatproblemen. Därför behövs olika lösningar, sa Johanna Salomonsson Lind.
Hon har tidigare varit ansvarig för Scanias verksamhet i Tanzania och pekade på erfarenheter därifrån med en övergång från naturgas till biogas och från euro 3 till euro 6.
– Lokalt tillgängliga drivmedel blir allt viktigare, framhöll hon pekade på att 90 procent av utsläppen i städerna sker utanför stadskärnorna vilket kräver särskilda lösningar.
Johanna Salomonsson Lind tog också upp det nya samarbetet mellan Scania och expressbussjätten Flix (klicka här).
– Jag är övertygad om biogasens roll även på långa ströckor. För den långväga busstrafiken kommer vi med bussar som drivs med LBG, flytande biogas, och där tankarna inte inkräktar på bagageutrymmet.
Lämna ett svar