Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bränslecellspremiärer på rad på Busworld

Irizar har på Busworld premiär för bränslecellsdrivna i6s Hydrogen. Foto: Ulo Maasing.

Årets upplaga av mässan Busworld visar att bränslecellsbussarna nu börjar komma på bred front. Irizar, Iveco Bus och Temsa tillhör de busstillverkare som på mässan har premiär för bränslecellsbussar. Andra, som Solaris, har redan etablerat sig på marknaden. Och Daimler Buses har premiär för sin batteridrivna stadsbuss eCitaro i tolvmetersverson med räckviddsförlängare som drivs med bränsleceller. ”Vätgasen hör framtiden till”, förklarade Solaris´ vd Javier Iriarte på företagets presskonferens på mässan.

Idag är bränslecellsbussarna en begränsad, men växande nischmarknad i Europa. Men i länder som Sydkorea och Kina har bränslecellsbussarna redan en stabil marknad. Att döma av världens största bussmässa, Busworld, är tekniken nu på väg att på allvar etablera sig även i Europa. Flera välkända större europeiska busstillverkare har på mässan premiär för bränslecellsbussar.

En av dessa är spanska Irizar, välkänd i Sverige för sina turistbussar, inte minst genom ett mångårigt samarbete med Scania. Därför finns Irizar representerad i två stora montrar på mässan, dels i Scanias, dels i en egen.

I Irizars egen monter är den stora nyheten den bränslecellsdrivna turistbussen Irizar Hydrogen i6S Efficient. Räckvidden på en tankning uppges av företaget till närmare 1 000 kilometer och en tankning tar 20 – 30 minuter.

Förarplatsen på prototypen till Irizars nya bränslecellsbuss. Foto: Ulo Maasing.

– Det gör att våra kunder kan använda bussen precis som sina andra bussar och inte behöver planera trafiken och resorna på något annat sätt. Dessutom kan bussen köras helt batteridrivet på kortare sträckor, sa företrädare för Irizar när de presenterade nyheten för media.

– Vårt mål är att den bränslecellsdrivna bussen inte ska ha mindre kapacitet än dieselversionen, vare sig när det gäller antal passagerare eller bagageutrymme. Men på den här prototypen är räckvidden är 600 – 800 kilometer och en tankning tar 15 – 20 minuter.

Infrastruktur
Irizar väntar sig inte att bränslecellsbussarna tar över helt. Till Bussmagasinet säger företagets tekniska experter att man bedömer att cirka 20 procent av turist- och långfärdsbussarna vid slutet av det här årtiondet kommer att drivas med bränsleceller. Det blir de bussar som används för utpräglat långväga trafik.

– Men utvecklingen beror på en rad faktorer. Vi som tillverkare kan göra vår del, men det krävs också en fungerande infrastruktur. Dessutom har tillgången på grön vätgas en stor betydelse.

På en annan presskonferens varnade Daimler Trucks vd Till Oberwörder för att bristande infrastruktur håller tillbaka omställningen till fossilfritt i den långväga trafiken.

– Infrastrukturen finns helt enkelt inte, vare sig för laddning av elbussar eller för vätgasdrift. Här behövs ett stöd från politikerna, betonade Oberwörder.

Inte bränslecellsdriven. I montern visar Irizar förutom turistbussar även sin spektakulära eldrivna BRT-buss ie tram. Foto: Ulo Maasing.

Två motorer
Den prototyp som Irizar visar på Busworld är baserad på i6s Efficient som lanserades förra året. Utseendemässigt skiljer den sig från vanliga i6s Efficient genom den stora bulan på taket som döljer vätgastankarna som rymmer 56 kilo vätgas under ett tryck på 350 bar.

De två bränslecellerna från Ballard är på vardera 100 kW och levererar el till ett batteripaket på 60 kWh som används för att driva bussen. Två individuella elmotorer är monterade i ett paket och utgör på det sättet en centralmotor som driver bussen.

Irizar uppger att batterierna inte behöver bytas under bussens livstid. Bränslecellernas livslängd beror på flera faktorer men uppges till i genomsnitt till cirka 30 000 drifttimmar.

Företaget uppger också för Bussmagasinet att det idag är svårt att bedöma vad en bränslecellsbuss kommer att kosta, dels som investering, dels som drift. Men om priset på grön vätgas kommer ner till 3 – 4 euro per kilo kan åtminstone driftskostnaderna bli lägre än för en dieselbuss.

I framtiden planerar Irizar att både modellerna i6s Efficient och i4 ska komma  med vätgasdrift. De serieproducerade bussarna ska ha större bagageutrymme, kunna ta fler passagerare, väga mindre och ha en längre räckvidd än prototypen.

Avtäckning. Iveco Bus har på Busworld premiär för sin nya bränsecellsbuss Eway H2. Foto: Ulo Maasing.

Iveco Bus
Iveco Bus satsar på att presentera enbart fossilfria bussar i sin stora monter på Busworld. Det är en imponerande rad elbussar som besökarna möter hos Iveco Bus, från minibussen eDaily, både som chassi och komplett buss,  till region- och förortsbussen Crossway LE Elec till stadsbussarna Streetway Elec och E-Way, samtliga eldrivna.

Vi har tidigare i ett reporage presenterat detta fyrverkeri av nya elbussar från Iveco Bus (klicka här).

Men fyrverkeriet kompletteras på Busworld med en stor premiär: Ivecos första bränslecellsbuss, E-way H2. Samtidigt passade man på att lansera företagets nya logotyp.

Bränslecell från Hyundai, som samarbetar med Iveco Bus om produktionen av bränslecellsbussar. Foto: Hyundai Motors.

Iveco Bus arbetar tillsammans med koreanska Hyundai när det gäller utvecklingen av bränslecellsbussar Hyundai är ett av de ledande företagen i världen när det gäller bränsleceller och har utvecklat tekniken under 25 års tid. Följaktligen är E-way H2 utrrustad med Hyundais bränslecellsystem.

Iveco Bus´ nya bränslecellsbuss E-way H2. Foto: Ulo Maasing.

Milstolpe
– Vår första bränslecellsdrivna stadsbuss är en milstolpe på vår väg mot hållbarhet. Genom att arbeta tillsammans kan vi utveckla ett persontransportsystem som är miljövänligt, kämpa mot klimatförändringarna och skapa en bättre framtid för kommande generationer, sa Domenico Nucera, busschef vid Iveco, på företagets presskonferens.

Iveco E-way H2 har bränslecellsystemet monterat i det som normalt är motorrummet bak i bussen. På taket finns de fyra vätgastankarna som via bränslecellen driver elmotorn från Siemens på 310 kW samt levererar el till ett batteripaket på 69 kWh. Detta ökar räckvidden och minskar vätgasförbrukningen. Enligt Iveco Bus uppgår räckvidden till 450 kilometer under normala förhållanden.

E-way H2 är en tolv meter lång, låggolvsbuss för stadstrafik och kan fås med två eller tre dörrar. Passagerarkapaciteten uppgår till 115 personer.

Temsa och Caetanobus som har Toyota som storägare räknar med att serieproducera sin bränslecellsdrivna turistbuss 2025. Foto: Ulo Maasing.

Temsa
Turkiska Temsa presenterar på mässan en bränslecellsdriven turistbuss som företaget har utvecklat i samarbete med portugisiska CaetanoBus som har Toyota som storägare. Följaktligen är det Toyotas bränsleceller som används i den nya turistbussen som är baserad på Temsas HD-plattform. Företaget räknar med att serieproduktionen kommer igång 2025.

Enligt Temsa kommer bussen att få en räckvidd på omkring 1 000 kilometer under varierande väg- och geografiska betingelser.

Temsa har i sitt produktprogram idag åtta elbussar och två bärnslecellsbussar. På mässan visar företaget även sin batteridrivna stadsbuss Avenue Electron och den likaledes batteridrivna turistbussen LD SB E.

En rad andra busstillverkare presenterar också bränslecellsbussar, stora och små, på Busworld. Bussmagasinet återkommer med mer om detta i kommande artiklar.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)