Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trafikstart för storupphandling två år efter tidtabell

Klart: I början av 2025 tar Nobina över SL:s busstrafik i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort. Idag körs trafiken av Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Efter en lång process med överklagande upphandlingar är det nu klart att trafikstarten för SL:s storupphandling av busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort kommer att ske i början av 2025. Trafiken kommer att köras av Nobina som vann upphandlingarna hösen 2021. Totalt handlar det om trafik som från början trafikeras med 500 bussar, varav 200 elbussar. Under avtalsperioden tillkommer ytterligare 100 elbussar.

Ursprungligen var planen att Nobina skulle ta över trafiken i båda avtalsområdena i april i år. Men Keolis, som idag kör trafiken, begärde att upphandlingen skulle överprövas och de rättsliga turerna har dragit ut på tiden. Men nu är det alltså klart att trafikstarten sker i början av 2025, nästan två år försenas. Men å andra sidan kommer det fler elbussar än vad SL krävde i upphandlingen.

Trafikstarten i Nacka/Värmdö blir den 9 februari 2025. Avtalet löper på tio år och har ett totalt värde av cirka 5,5 miljarder kronor. I avtalsområdet finns idag 41 linjer. 2019 hade området cirka 27 miljoner påstigande per år. I upphandlingen ställde trafikförvaltningen i Region Stockholm, det vill säga SL, krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar, men nu kommer närmare 150 elbussar att trafikera avtalsområdet.

Trafikstarten i Huddinge/Botkyrka/Söderut sker den 19 januari 2025. Avtalet sträcker sig över 10 år och har ett totalt värde av cirka 7,5 miljarder kronor.

I avtalsområdet finns idag 71 linjer. 2019 hade området cirka 48 miljoner påstigande per år. I upphandlingen ställde trafikförvaltningen krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar, men nu kommer 152 elbussar att trafikera avtalsområdet.

Nobina får i de nya avtalen ett helhetsåtagande för trafiken. Utöver själva trafikproduktionen innefattar det bland annat trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning samt drift och underhåll av hållplatser och depåer.

Avtalen är bruttoavtal, det vill säga produktionsavtal där ersättningen baseras på det trafikutbud som trafikförvaltningen beställer. Avtalen ger möjlighet att efter hand delvis kombinera denna modell med ersättning som baseras på antal betalande påstigande resenärer. Utöver detta finns incitament för uppfyllda mål för bland annat kundnöjdhet, utförd trafik och punktlighet.

Du kan läsa mer om själva upphandlingen genom att klicka här.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Man förlorar anbudet men kan ändå vinna två års extra inkomst om man överklagar? Det är så listigt gjort!
    Sedan kan man ju fråga sig hur det blir i Söderort där man nu har 18 år gamla bussar, ska man försöka hålla dem i liv i två år till? Det drabbar ju resenärerna i allmänhet men bussförarna i synnerhet?

  2. Att överklaga utan grunder skulle vara straffbart.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)