Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya regler för förarlösa fordon

Regeringen vill införa regler för var helt självkörande fordon får köra utan förare ombord. Idag krävs en säkerhetsförare i bussen eller bilen. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen vill införa nya trafikregler för förarlösa, autonoma, fordon som ska ange var sådana får köras. Bakgrunden är att EU förra sommaren beslutade om regler för automatiserade fordon. Nu har regeringen skickat ut ett förslag om en ny förordning för självkörande fordon på remiss. Den nya förordningen är tänkt att börja gälla den 1 juli nästa år.

De EU-regler som beslutades i juli 2022 innehåller tekniska krav för fordon som är helt automatiserade och som kan köras utan att det finns en förare på plats i fordonet. Därmed kan sådana fordon sättas i trafik, men hittills har inga sådana typgodkänts i Sverige. Därför måste en säkerhetsförare finnas ombord.

– Automatiserad körning har stor potential att lösa flera problem i vårt transportsystem. Självkörande fordon kan göra transporter effektivare och säkrare. Regeringen vill skapa regler som möjliggör en ordnad och säker introduktion av dessa fordon, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

För att stimulera utvecklingen av automatiserade fordon föreslår nu regeringen att det införs svenska trafikregler som anger var fordonen får föras.

Annars finns det en risk att fordonen körs var som helst, menar regeringen som också anser att oklarheter i trafikreglerna kan göra att helautomatiserade fordon inte kommer ut på marknaden i Sverige och att utvecklingen stoppas.

Förslaget från regeringen innebär att de typgodkända automatiserade fordonen bara får framföras inom särskilt utpekade områden eller på särskilda rutter. Beslut om var de autonoma fordonen får köras fattas av Trafikverket, eller av kommunen om denna är väghållare.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)