Stockholms stad kommer att införa miljözon 3 i ett område i centrala Stockholm. Det meddelade Miljöpartiet i Stockholm på tisdagsmorgonen. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, är starkt kritiska.
Förändringen sker etappvis med start 31 december 2024. Då införs miljözon klass 3 i ett område som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Allt som ligger innanför de fyra gatorna kommer att tillhöra miljözonen. Det gäller även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan. Den nya miljözonen omfattar 20 kvarter och täcker ungefär 180 000 kvadratmeter.
– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av City där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Miljözonen kommer att utökas i en andra etapp som utreds av staden under 2024 och beslutas under första halvåret 2025.
Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider.
– Beslutet visar att den styrande majoriteten i Stockholm nonchalerar besöksnäringens intressen. Det här innebär att Stockholm riskerar att gå miste om 200 000 turistbussresor om året enligt en enkät hos våra medlemmar, säger Anna Grönlund, branschen vid Sveriges Bussföretag.
Det finns idag inga eldrivna turistbussar som lever upp till kraven i miljözonen. I Stockholm transporterar 200 000 bussar inom turist- och beställningstrafiken årligen ca 2,5 miljoner besökare. Beställningstrafiken med buss påverkar indirekt en konsumtion uppgående till 4,1 miljarder. Branschens direkta omsättning i Stockholm under 2019 uppgick till ca 1,1 miljarder
Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, äqr starkt kritiskt till beslutet och talar om politisk klåfingrighet. Istället efterlyser Transportföretagen satsningar på el-infrastruktur.
– Det vi behöver är inte politisk klåfingrighet utan fortsatta satsningar på el-infrastruktur. Och ett politiskt löfte om att bara köpa gröna transporter till offentlig sektor, säger Tina Thorsell, amhällspolitisk chef på Transportföretagen.




Artiklar(RSS)
Lämna ett svar