Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt lägre resande i Storstockholm

Resandet med SL, som svarar för mer än hälften av landets kollektivtrafik, ligger fortfarande klart under 2019 års nivå. Foto: Ulo Maasing.

Resandet i kollektivtrafiken i Storstockholm fortsätter att ligga lägre än innan pandemin. Men när det gäller kollektivtrafiken på land, alltså buss- och spårtrafik, är siffrorna de bästa sedan 2019 och ligger på 86 procent av den nivå som gällde innan pandemin.

SL:s ekonomi är samtidigt betydligt bättre än vad politikerna och SL:s ledning räknade med när man gjorde budgeten för 2023. Där räknade SL med ett underskott på närmare 1,2 miljarder kronor i år sedan man räknat in biljettintäkter och subventioner från regionen. Men nu pekar siffrorna på att underskottet blir 513 miljoner – trots att biljettintäkterna ligger hela 320 miljoner under budget.

Det beror bland annat på pendeltågseländet, där SL har kunnat räkna in 180 miljoner kronor i skadestånd från MTR. Dessutom har pendeltågsproblemen inneburit 350 miljoner kronor i lägre kostnader för SL till följd av lägre incitament och viten för ej utförd trafik samt lägre index. Inom busstrafiken är kostnaderna 224 miljoner lägre än i budget, främst på grund av lägre index.

SL har fortsatta svårigheter med att vinna tillbaka resenärerna efter pandemin. Antalet påstigande en vanlig vardag under årets första nio månader är i genomsnitt 2 298 000. Det är en minskning med 18 procent jämfört med 2019. Resandet med lokalbanorna har återhämtat sig mer än det för buss, tunnelbana och pendeltåg.

Det innebär att SL räknar med att biljettintäkterna i år nu väntas bli 320 miljoner lägre än man räknat med i budget.

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Illa fungerande kollektivtrafik gör säker sitt till att folk som kan tar bilen för att vara säkra på att komma fram i tid.

    Men även pandemins distansarbete håller i sig. De flesta besöker väl kanske bara sitt kontor en gång i veckan?

    Och varje ny generations pensionär får allt lägre pension och har inte råd att köpa bussbiljett längre?

    Billig och pålitlig kollektivtrafik saknas i dessa nya tider? Då är det väl inte konstigt att ekvationen inte går ihop?

  2. Nu med kall väder är resenärer tillbaka. Detta märks på våra linjer i innerstad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)