Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nationell kampanj för fler bussförare

Sveriges Bussföretag inleder nu en nationell kampanj för att rekrytera fler till bussföraryrket. Foto: Volvo Bussar.

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag startar nu en nationell kampanj för att få fler att välja bussföraryrket. Samtidigt som det är nödvändigt att rekrytera 8 100 bussförare fram till och med 2025 upplever de flesta företag att det är svårt att hitta nya förare. I kampanjen ingår också en websajt, blibussförare.nu (klicka här).

Den nationella kampanjen inleds i Göteborgsområdet under slutet av den här månaden och pågår sedan resten av året och hela 2024. Eventuellt förlängs den också in i 2025.

Den akuta bristen på bussförare hämmar bussbranschens möjlighet att växla upp och därmed också det kollektiva resandet som helhet, vilket även får konsekvenser för den pågående gröna omställningen i transportsektorn, varnar Sveriges Bussföretag.

– Vi behöver själva i branschen visa vad vi erbjuder för att kunna köra människor klimatsmart till arbete, skola och fritidssysselsättningar. När vi nu lanserar vår nya kampanj ser vi fram emot att få välkomna nya kollegor, säger Anna Grönlund branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Kampanjen kommer att pågå till slutet av 2024, eventuellt int i 2025.

– Vi ser mycket positivt på regeringens ambitioner om att under 2024 öka antalet utbildningsplatser inom yrkesvux och arbetsmarknadsutbildningarna. Nu är det av största vikt att satsningarna verkligen landar i utbildningsplatser som leder till fler utbildade bussförare. Vi hoppas därför att regionala och lokala politiker och tjänstemän tar höjd för det i sitt planeringsarbete för 2024, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår.

På kampanjens hemsida blibussförare.nu får besökarna information, hjälp med att hitta tillgängliga utbildningar samt svar på frågor om yrket och utbildningen.

Inom ramen för kampanjen sker också löpande kontakter med aktörer som utbildningsföretag, företag i bussbranschen, Arbetsförmedlingen med flera.

Taggat som: , , , ,

5 kommentarer »

  1. Över 100 000 bussförare finns, men bara 24 000 kör buss?

    Man börjar nu ännu en ny kampanj i helt fel ände? Man ska försöka värva 8100 nya bussförare. Man borde börja med att behålla dem man har och har haft!

    Utbilda 8 100 bussförare idag och 10 100 ytterligare redan nästa år? Kan man inte behålla folk ska man inte slösa bort tid och pengar med att utbilda nya, eller hur?

    Jag slutade och gick i pension i förtid för att jag orkade inte med 13 h delade tjänster dag ut och dag in, eller 10 h sträcktjänster på helgen. Med över 40 år i branschen och så ni kan inte ge veteranerna vettiga arbetstider, hur tror ni då att nyanställda utan erfarenhet ska klara av att stå ut med så värdelösa arbetstider?
    Och lönen ska vi bara inte prata om!

    En kampanj från Sveriges Bussföretag som inte kommer i närheten av bussförarnas vardag är definitivt inte rätt vägval. Nä, ni kommer att ha kronisk personalbrist även i framtiden om ni inte börjar tänka om nu!
    När kartan (=platsannonsen) inte överensstämmer med verkligheten så kommer man inte att gå i mål! Få folk att stanna först, nyanställ sedan!

  2. Men vänta nu, hur kan påstå att ingångslönen är 28000kr för en busschaufför, när det i avtalet från 1/10-23 står att lägstalön skall uppgå till minst 23225kr.
    Det skall väl rimligen pratas om grundlön utan påslag eller?

  3. Ska bli intressant när Bussföretagen tvingas allt längre in i återvändsgränden och det tar stopp.

    Det tar troligen oftast 20-30 år innan man blir bussförare på allvar. Detta då ett tungt körkort, YKB och en anställning bara utgör de formella kvalifikationerna till att träna vidare på egen hand.

    Anledningen till att det tar 20-30 är att verkligen bli bussförare, är att alla som kör buss måste på egen hand gå igenom och inventera många många varianter på skarpa situationer i trafiken, till dess att man hittar en verkligt säker körstil i kombination med övriga krav i jobbet.

    Vi ser redan nu, att företag utbildar förare i linjekörning i nära industriell omfattning, där de flesta verkar mer eller mindre ”vända i dörren” då jobbet är för krävande, och en del egentligen inte är intresserade av jobbet över huvud taget och inte vill köra buss, som stannar kvar bara en kort tid….

    Det mest allvarliga är som sagt att det tar 20-30 år att verkligen lära sig att köra buss, samtidigt som branschen nu dräneras på dessa förare, där många byter yrke, går i pension tidigare än man tänkt, och många behovsförare inte längre tycker det är värt stressen och pressen att rycka in under några fåtal tillfällen räknade på handens fingrar per månad.

    Kulturen kring vad yrket innebär och hur man som sagt kör buss är under uppluckring, där det snart inte längre finns några mentorer att tillgå.

    Tyvärr är det många röster i detta, och de som oftast hörs mest är de som kanske framfört bussar i 2-5 år, som tror sig vara fullfjättrade bussförare. Detta utan att ha konfronterats med de verkligt skarpa situationerna. När så detta väl sker lite då och då sporadiskt, tystas sådant ner via sekretess, då det handlar om personärenden, men kan många gånger utgöra grunden för att man inte längre vill framföra bussar över huvud taget.

    Det hela går allt mer att likna vid ett koppel av odrässerade hundar utan ledarhund, och det är ju lätt att se denna bild framför sig i den återvändsgränd man allt längre in i har fastnat. Att fylla på ytterligare med dessa inidivider som det nu talas om, innebär nog mest att det kan leda till ett beteende liknande det man kan se bland råttor som biter på varandra, vilket knappast kan gagna yrkeskompetensen eller viljan att vara kvar i jobbet.

    Vem kommer att bära och ta ansvaret för en havererad bransch, där möjligheten att låta AI ersätta bussförarna kanske ligger först 30-40 år i framtiden, då det krävs mänskliga behömningar i många situationer, och AI till exempel inte kommer att kunna hantera en situation när någon gör en yvig rörelse när körbanan och bussen tvärnitar så att folk ramlar och några äldre personer inne i bussen avlider av skadorna. Fast det är klart, man kanske kommer att betrakta detta som acceptabelt svinn via sekretess i ärendena.

  4. Jag ber om ursäkt jag har farit med osanning ingångslönen enligt nya avtalet är som lägst 22483 kr. Och inte 23225 som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
    Jag har fått lära mig att inte ljuga.
    Men det går tydligen att göra från högre ort.
    Håller med föregående man blir nog aldrig fullfjädrad det finns alltid nytt att lära.
    Jag brukar säga jag har övat sedan 1979 och gör fortfarande.
    Det krävs YKB av förarna kanske man behöver kräva YKB av beslutsfattare för man måste undra har dom öppnat fönstret eller dörren för att se hur det ser ut här ute?
    Man blir ledsen och besviken,ett fantastisk roligt och givande arbete men man har ingenting för det.
    2023 skramlade vi på högsta lönesteget över 30 000?????
    Tack snart är det slut puh.

  5. Frågan är om inte antalet möjliga förare är ännu större än vad som angetts. Tittar man på totalerna för både D- resp. DE-behörighet hos Transportstyrelsen för 2022 (senaste mätåret) så hamnar man mycket högre än vad media angett.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/

    Som de flesta med praktiskt erfarenhet av detta vet så gäller i första hand drägliga arbetsvillkor samt bättre lön. Det är pinsamt att media duckar för det enkla faktumet hela tiden. Att branschens företrädare sedan gör det är däremot mest löjeväckande för de idiotförklarar ju sig själva.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)