Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång:
Fler bränslecellsbussar från Solaris; 500 elbussar i en upphandling; Första serietillverkade ledbussen med vätgasdriven räckviddsförlängare.
Polen: Busstillverkaren Solaris är marknadsledande i Europa när det gäller vätgasdrivna bränslecellsbussar. Nu har företaget fått ytterligare en order på bränslecellsbussar, den här gången från lokaltrafiken i den polska staden Wałbrzych i sydvästra Polen.
Staden har beställt 20 Solaris Urbino 12 Hydrogen, alltså normalstora vätgasdrivna stadsbussar med en option på ytterligare 25 bussar. Leveranserna inleds i september 2024.
Fram till nu har Solaris levererat mer än 150 vätgasbussar och har ytterligare order på mer än 450 sådana bussar. Solaris Urbino Hydrogen finns i 12- och 18-metersversion.
Italien: Statliga italienska Consip har i en ny upphandling tecknat ramavtal med åtta busstillverkare om leverans av upp till 470 batterielektriska bussar samt 70 bränslecellsbussar. Upphandlingen gällde fyra olika bussmodeller. För turkiska Karsan innebär upphandlingen ytterligare en framgång på den italienska marknaden.
Consip är ett statligt företag för upphandlingar av bland annat bussar. De bussar som Consip upphandlar i ett ramavtal kan sedan tas över av trafikhuvudmännen i landet som därmed själva slipper upphandla bussarna. Istället kan de dra nytta av de avtal som Consip skriver i kraft av sin storlek för att sedan köpa bussarna från det statliga företaget till det pris som Consip betalar för dem.
De busstyper som upphandlingen avsåg är:
A) 150 elbussar på 7 – 8 meter där Karsan samt slovenska TAM tilldelats ramavtalen;
B) 250 eldrivna förortsbussar, klass 1. Ramavtalen tilldelades Otokar, Solaris, Iveco, BYD (Kina), Karsan samt holländska Ebusco;
C) 70 eldrivna förortsbussar, klass 2. Ramavtal tecknas med BYD, Iveco och Karsan;
D) 30 bränslecellsdrivna förortsbussar. Avtal tilldelades Solaris samt Karsan.
Tyskland: Nu har Daimler Truck levererat det första exemplaret av den eldrivna ledbussen Mercedes-Benz eCitaro G med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Premiärleveransen gick till det tyska trafikföretaget RNV (Rhein-Neckar-Verkehr GmbH) som har beställt 48 exemplar av bussen. Samtliga bussar ska vara levererade i mitten av 2025. Dessutom har RNV en option på ytterligare 27 bussar av samma modell.
Med bränslecellen på 60 kW och de NMC3-batterier som bussarna är utrustade med har de en räckvidd på upp till cirka 400 kilometer på en laddning.
Lämna ett svar