Den kinesiska busstillverkaren BYD toppar nyregistreringarna av tunga bussar under november – och gör det med bred marginal. Det framgår av siffror från bransch-organisationen Mobility Sweden. Under månaden registrerades fler BYD än alla andra bussmärken tillsammans.
Totalt nyregistrerades under månaden 98 bussar, både tunga och lätta. 89 av dessa var tunga bussar, det vill säga bussar över tio ton, tre direktimporterade bussar oräknade. Av de nya, tunga bussarna var 49 eldrivna, samtliga BYD. Till det kommer två eldrivna lätta bussar.
Hittills i år har bussarna minskat med 21 procent. Nedgången förklaras huvudsakligen med variationer i trafikstarter i den upphandlade busstrafiken.
BYD:s stora dominans i novemberstatistiken innebär också att elbussarna dominerar registreringarna. Förklaringen till BYD:s starka ställning är starten för ett nytt trafikavtal för operatören Transdev i Gästrikland. Samtliga bussar har nämligen levererats till Transdevs trafik för X-trafik – men en av bussarna gjorde först en avstickare till Bryssel i oktober där den visades på jättemässan Busworld.
November var också en bra månad för Scania med 26 nyregistrerade tunga bussar.
Tabellen över novembers nyregistrerade tunga bussar, alltså bussar över tio ton, ser ut såhär:
BYD 49
Scania 26
Volvo 6
Setra 6
Mercedes-Benz 2
Till det kommer en direktimporterad Scania och två direktimporterade Volvo.
Hittills i år har 678 nya, tunga bussar registrerats i Sverige mot 1 031 samma tid i fjol. Topplistan för årets elva första månader ser ut så här:
MAN 157
Volvo 128
Scania 120
Mercedes-Benz 110
BYD 52
Setra 47
Iveco 37
Neoplan 9
Övriga 18
Lämna ett svar