
På uppdrag av SL, Västtrafik, Skånetrafiken och Luleå Lokaltrafik presenterades nyligen en rapport om produktion av elbussar och batterier. Nu vill tre av landets största bussoperatörer ha en djupgående analys av elbusstillverkningen. Foto: Ulo Maasing.
Företagsledarna från tre stora svenska bussföretag har beslutat att finansiera en djupgående analys av elektrifieringen av busstrafiken utan att riskera brott mot mänskliga rättigheter i produktionen av bussar och batterier. Bakom initiativet står Nobina Sverige, Transdev Sverige och Bergkvarabuss. Anledningen är den rapport som presenterades för några månader sedan på initiativ av Västtrafik, Skånetrafiken, SL och Luleå Lokaltrafik och som Bussmagasinet tidigare har rapporterat om. ”Vi har med obehag tagit del av rapporten”, skriver vd:arna för de tre bussföretagen i en debattartikel i Upphandling 24 (klicka här).
Rapporten, som vi tidigare rapporterat om (klicka här), hävdar att omfattande tvångsarbete, usla arbetsförhållanden, diskriminering av nationella minoriteter och tvångsförflyttningar av arbetskraft är ingredienser i batteri- och elbussproduktionen i Kina.
Dessutom används batterier från kinesiska tillverkare även i bussar som är tillverkade i Europa. Rapporten hävdar också att mycket av tvångsarbetet i batteri- och elbussproduktionen i Kina är sanktionerat av den kinesiska staten.
– Vi har med obehag tagit del av rapporten. Vi anser att uppgifterna bör bli en väckarklocka för hela den svenska kollektivtrafikbranschen. Det är hög tid att samla både trafikföretag, busstillverkare och beslutsfattare i de svenska regionerna för att hitta hållbara lösningar för kommande upphandlingar, skriver Martin Pagrotsky, vd, Nobina Sverige, Anna Höjer, vd, Transdev Sverige, och Per Thorsell, vd, Bergkvarabuss i debattartikeln i Upphandling 24.
De tre företag de leder är också de bussföretag i den svenska kollektivtrafiken som har Kinatillverkade elbussar i sin vagnpark. De tre företagsledarna har nu enats om att finansiera ”en djupare analys av hur elektrifieringen kan fortsätta utan att riskera brott mot mänskliga rättigheter eller skapa monopolliknande situationer på marknaden genom att stänga ute över 70 procent av världens batteriproduktion.”
De söker också ett samarbete med branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och manar till att analysen är klar innan man från upphandlarnas sida går vidare.
– Att gå från grön omställning till hållbar omställning kräver en samlad strategi som inbegriper sociala villkor, livscykelanalyser och marknadsförutsättningar för produktion av batterier. I upphandlingarna behöver hänsyn tas till en mycket komplex leverantörskedja som är svår att följa upp, skriver Martin Pagrotsky, Anna Höjer och Per Thorsell.
De varnar för att komplexiteten kan leda till en risk för godtycke ”där inte ens de stora oberoende revisions- och certifieringsorganen anser det möjligt att följa upp eller ens tolka vad som förväntas”.
– Här finns en risk att nya, otydliga krav på bussarnas ursprung skapar stora fördyringar för svensk kollektivtrafik när marknaden begränsas till aktörer som i praktiken ges ensamrätt på att leverera elbussar i Sverige. Det skulle leda till dramatiska kostnadsökningar, med färre bussavgångar och lägre turtäthet som resultat, skriver företagsledarna.
– Elektrifieringens många fördelar skulle må bra av en tids djupare analys, för att kunna resultera i en gemensam strategi över hela landet.
Lämna ett svar