Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Ingen ny T-baneoperatör nästa år

Trafikförvaltningens (SL:s) högkvarter på Lindhagensgatan i Stockholm. Här avgjordes jätteupphandlingen. Foto: Ulo Maasing.

Allt talar för att det inte blir något nytt företag som tar över driften av Stockholms tunnelbana nästa år.Troligen inte heller året därpå. Med största säkerhet blir jätteupphandlingen av t-banedriften, värd cirka 40 miljarder kronor under avtalstiden på elva år, föremål för en tidskrävande överprövning. Och en nödvändig sådan. Upphandlingen väcker frågor. Det betyder inte att fel företag vann.

Det finns de som suckar över att upphandlingar överprövas. Och det kanske händer någon gång att någon part i en upphandling begär överprövning utan att det finns fog för det. Men oftast finns det skäl. Möjligheten till överprövning är också (om någon trodde något annat) mycket viktig ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Upphandlingen av tunnelbanedriften har också bäring på bussbranschen som ju till stor del har upphandlad trafik som grund för sin verksamhet.

Med det sagt: Vi har självklart inte någon närmare insyn i själva utvärderingsprocessen. Men de offentliga dokumenten visar att fyra stora företag med stor vana och kunskap i att lämna anbud på trafik deltog i T-baneupphandlingen. Tre av dem fick underkänt på någon punkt.

Samtliga har lång erfarenhet av både buss- och spårtrafik, i Norden, Europa och globalt: förutom MTR som idag kör tunnelbanan kom anbud även från Keolis i samarbete med Alstom Transport AB, Transdev i samarbete med Singaporebaserade STRIDES International Business samt från Connecting Sverige AB (ägt av brittiska GoAhead Group och Singaporebaserade ComfortDelGro.

Samtliga har omfattande erfarenhet av driva tunnelbanetrafik i ett flertal länder.

Ändå landar det i att tre av de fyra anbudsgivarna i den kvalitetsutvärdering som var en viktig del av upphandlingen på någon punkt inte ens ansågs ha godtagbara lösningar.

För MTR (som länge har drivit tunnelbanan med gott betyg) gällde det trafikstart och drift av de nya t-banelinjer som håller på att byggas.

Transdev fick underbetyg när det gäller kvaliteten på själva trafiken.

Och Keolis, som la det prismässigt lägsta anbudet underkändes när det gäller IT, informations- och IT-säkerhet. Trots att Keolis till sitt upphandlingsteam tidigt värvade tidigare SL-chefen Caroline Ottoson som torde ha unikt bra kännedom om både tunnelbanan och SL. Keolis anbud var för övrigt det prismässigt billigaste.

Det är onekligen märkligt att tre företag med stor erfarenhet och kompetens när det gäller upphandlingar i Sverige och internationellt inte tycks ha förstått förfrågningsunderlaget. Hur ska man annars tolka underkännandet av dem?

Därmed inte sagt att något måste ha skötts fel av SL i jätteupphandlingen. SL brukar vara känt för sina proffsiga upphandlingar. Men frågorna hopar sig onekligen och det är bara en fråga om någon dag (eller timmar) innan brev med begäran om överprövning hamnar i brevlådan hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Och juristarvodena börjar ticka i höjden.

Förhoppningsvis kommer det något gott ut av de överprövningsprocesser som nu med all säkerhet stundar. Något som gynnar all upphandling av kollektivtrafik, även av busstrafik: att kraven blir ännu tydligare och transparensen ännu större.

Och att vi slipper konsultföretag i branschen som lyfter arvoden och strör kaos omkring sig, så som var fallet med exempelvis upphandlingen av busstrafiken på Gotland för några år sedan. Eller upphandlingen av busstrafiken i Gästrikland 2021. Båda upphandlingarna hanterades av samma konsultföretag.

Ska vi gissa på att en (eventuell) ny operatör tar över tunnelbanedriften i Stockholm tidigast till hösten 2026?

För övrigt undrar vi varför upphandlingen var så hemlig att den inte ens fanns på den officiella dagordningen för sammanträdet i Region Stockholm, varken innan sammanträdet eller efter… Att handlingarna är sekretessbelagda är en sak. Men att nämnden ska fatta beslut i en så stor fråga kan väl ändå inte vara hemligt…

U.M.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)