Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jätteupphandling i kollektivtrafiken avgjord – nytt företag tar över T-banan (uppdaterad)

Connecting Stockholm AB, ägd av de internationella kollektivtrafikjättarna Go-Ahead och ComfortDelgro, tar över tunnelbanetrafiken i Stockholm nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Ett nytt företag, ägt av brittiska Go-Ahead och Singaporeägda ComfortDelGro, tar i maj 2025 över driften av tunnelbanan i Stockholm, beslutade trafiknämnden i Region Stockholm på tisdagen. Båda företagen är också stora, internationella operatörer inom busstrafik. De båda transportjättarna har som huvudägare bildat ett svenskt företag för driften av tunnelbanan, Connecting Stockholm AB. Idag drivs tunnelbanan av Hongkongföretaget MTR.

Avtalet löper på elva år utan möjlighet till förlängning. Avtalsvärdet är cirka 40 miljarder kronor. Avtalet innehåller incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.

Fyra anbudsgivare lämnade anbud i upphandlingen. Anbudsutvärderingen har skett med hänsyn till bästa förhållande mellan kvalitet och pris.

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande för utförandet av tunnelbanetrafiken. Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas senast den 2 februari.

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm. Foto: Connecting Stockholm.

Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelGro som delägare. Go-Ahead Group äger 55 procent av Connecting Stockholm, medan ComfortDelGro äger 45 procent.

– Vi är glada och stolta över det uppdrag och förtroende som Trafikförvaltningen nu gett oss. Connecting Stockholms fokus är en säker tunnelbana i världsklass med trygga och hållbara resor med hög punktlighet och service. Vi vill vara en aktiv partner till Trafikförvaltningen och en del av alla stockholmares vardag, säger Matt Kinane, vd Connecting Stockholm och operativ chef för Go-Ahead Nordic..

– Vi ser verkligen fram emot att starta och utveckla vår verksamhet här i Stockholm och framför allt få träffa alla hängivna och kompetenta medarbetare som idag arbetar i tunnelbanan och välkomna dem till Connecting Stockholm inom en snar framtid.

Go-Ahead Group har cirka 25 000 anställda.

Go-Ahead Group är den största bussoperatören i London och äger svenska Flexbuss. Foto: Ulo Maasing.

Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer. Go-Ahead är bland annat den största bussoperatören i London och svarar för 30 procent av alla tågresor i Storbritannien. Go-Ahead kör dessutom tåg i Norge och Tyskland. Koncernen har också trafik i Australien, Irland och Singapore. Go-Ahead äger svenska Flexbuss.

ComfortDelGro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Liksom Go-Ahead har ComfortDelGro en omfattande busstrafik i flera länder. Företaget har cirka 34 000 fordon i sin vagnpark: bussar, taxibilar, tåg, ambulanser och uthyrningsbilar. Företaget driver dessutom företag för förarutbildning, fordonsverkstäder, laddstationer för elbilar, försäkringsförmedling, företag för utomhusreklam och testverksamhet.

För MTR, som idag driver tunnelbanan, innebär resultatet av upphandlingen ännu en stor motgång. MTR tog i november 2009 över T-banedriften från dåvarande Connex (numera Transdev). Dagens upphandling är planerad och har inget samband med att SL i november beslutade att i förtid avsluta MTR:s uppdrag att köra pendeltågen i Storstockholm efter en lång tid med svåra trafikproblem.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)