Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljözon i Stockholm fråga för EU

Miljözon 3 i Stockholm – nu en fråga för EU-kommissionen.

Den miljözon 3 som Stockholms stad vill införa i ett område i centrala Stockholm blir nu en fråga för EU. EU-kommissionen ska undersöka om zonen strider mot reglerna om fri rörlighet inom EU, skriver lokaltidningen Mitti. ”Bra att EU granskar zonpolitiken”, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Stockholms planer har fått hård kritik, både från oppositionen i Stockholms stad samt från en lång rad bransch- och näringslivsorganisationer liksom från företag, men miljöpartiet som driver frågan står på sig.

Zonen innebär att bensin- och dieseldrivna fordon, inräknat bussar, ska förbjudas i ett område i Stockholms city. Men nu ska EU-kommissionen undersöka om zonen är förenlig med den fria rörligheten inom EU.

Miljöpartiet i Stockholm menar dock att zonen inte inskränker den fria rörligheten eftersom det går att ta sig igenom city till fots, med cykel, kollektivtrafik eller elbil.

– Vi har varit medvetna om det här scenariot och tagit höjd för det i planeringen. Planen är fortfarande att miljözonen i city ska träda i kraft på nyårsafton 2024, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

– Det är bra att zonpolitiken granskas av EU. Miljözonerna har forcerats fram utan analys och belagda nyttor, men med stora konsekvenser för människor och företag. Med detta hotas den rörlighet som är mycket av själen i en stad. Att försöka förbjuda resor och rörelser för vissa och inte för andra bryter uppenbart mot hur den fria rörligheten är tänkt att fungera”, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm till bussmagasinet.se.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)