
Altas Auto, som även finns på den svenska marknaden med sina midibussar, har nu produktionsstart på en ny, eldriven stadsbuss. Foto: Altas Auto.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Ny midibuss från Altas; Fler bränslecellsbussar i Tyskland; Iveco Crossway – nu med bränsleceller.
Litauen: Litauiska Altas Auto, som även finns på den svenska marknaden med sina midibussar, lanserar nu sin nya elbuss för stadstrafik. Bussen visades för första gången som prototyp på Busworld i Bryssel i höstas men är nu redo för serieproduktion.
Den nya bussen, Novus V7 City, är utvecklad i samarbete med kinesiska Zhngtong. Det är en 7,5 meter lång och 2,1 meter bred batteribuss med en kapacitet på upp till 37 passagerare. Motorn är Danas TM4 med en toppeffekt på 200 kW. Batteripaketet på 140 kWh kommer från kinesiska CATL.
Efter att tidigare i år ha testats i Italien kommer bussen att visas i flera europeiska länder, bland annat på den tyska mässan Bus2Bus i Berlin 24 – 25 april.
Tyskland: Ännu fler trafikföretag i Tyskland investerar i vätgasdrivna bränslecellsbussar. Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus har nu vunnit en upphandling av 28 bränslecellsbussar av modell Kite Hydroliner till lokaltrafiken i staden Saarbrücken, Saarbahn. Saarbrücken ligger i västra Tyskland, nära gränsen till Luxemburg.
De fem första bussarna i ordern ska levereras redan i år.
Bussarna har kapacitet för 90 passagerare. Kite Hydroliner kan fås i flera utföranden, bland annat med en bränslecell om 70 eller 100 kW och antingen fyra, fem eller sex vätggastankar med en sammanlagd kapacitet på 32, 40 eller 50 kilo vätgas. Saarbahn har dock inte uppgett vilken version man har valt.

Det franska företaget CGK Mobility konverterar 50 Iveco Crossway regionbussar till bränslecellsdrift. Foto: CGK Mobility.
Frankrike: Ivecos storsäljande klass 2-buss Crossway finns nu med bränslecellsdrift. Inte från Iveco, men väl från det franska företaget GCK Mobility som är specialiserat på att konvertera fordon till bränslecellsdrift.
Bussen har utrustats med en vätgasdriven bränslecell i det tidigare motorrummet. Bränslecellen driver en elmotor och ger bussen en räckvidd på cirka 500 kilometer på en tankning som tar 15 – 20 minuter.
Häromveckan fick CGK Mobility en beställning på 50 bussar konverterade till bränslecellsdrift. Beställare är den franska regionen Auvergne-Rhône-Alpes. 16 av bussarna ska levereras i år. Därmed har CGK nu order på mer än 100 konverterade bussar från flera kunder.
Lämna ett svar