
Solaris´ vd Javier Iriarte kunde vid en presskonferens på tisdagen avslöja planer på en ny, eldriven regionbuss från den polska tillverkaren. Bild: Ulo Maasing.
Busstillverkaren Solaris hade ett starkt 2023. Efter en svacka under 2022 återvände Solaris till lönsamhet i fjol. Företaget var också störst i Europa när det gäller emissionsfria stadsbussar. Det konstaterade Solaris´ vd Javier Iriarte på företagets internationella presskonferens på tisdagsförmiddagen. Han avslöjade också att Solaris har en välfylld orderbok och att företaget under året kommer att lansera en ny, batterielektrisk regionbuss.
Solaris sålde i fjol 1 456 bussar, något tiotal färre än under de två föregående åren. Men samtidigt fick den polska busstillverkaren bättre betalt för bussarna och ökade både omsättning och lönsamhet avsevärt.
Omsättningen ökade med 18 procent, från 696 miljoner euro (7,8 miljarder kronor) år 2022 till 829 miljoner euro (9,3 miljarder kronor) i fjol. Från ett minusresultat 2022 vände Solaris till ett rörelseresultat på 8,2 miljoner euro (92 miljoner kronor) förra året.
Välfylld orderbok
– Det här året ser också mycket positivt ut. Vi har en välfylld orderbok som vid årsskiftet uppgick till 1 838 bussar och ett ordervärde på 15,9 miljarder kronor. Hela 95 procent av de beställd bussarna har en alternativ drivlina där batteri- och bränslecellsbussarna dominerar stort, sa Javier Iriarte.
Solaris har etablerat sig som en av de stora i Europa när det gäller emissionsfria bussar för kollektivtrafik – turistbussmarknaden övergav man för många år sedan. På presskonferensen talade Javier Iriarte mycket om företagets satsning på hållbara lösningar, både när det gäller själva bussarna men också i produktionen.
Han kunde stolt konstatera att Solaris förra året placerade sig som etta i Europa (Eu-länderna + Norge och Schweiz) när det gäller utsläppsfria stadsbussar, alltså batteri- och bränslecellsbussar.
Samtidigt har marknaden för sådana bussar formligen exploderat under senare år. Från 2022 till i fjol växte marknaden med 50 procent till 5 269 bussar. Så sent som fem år tidigare uppgick den till blygsamma 454 bussar.
När det gäller bränslecellsbussar är Solaris nu marknadsledande i EU samt Norge och Schweiz. Samtidigt har företaget 535 sådana bussar i sin orderbok medan man är tvåa när det gäller batteridrivna stadsbussar.
Ny regionbuss
Efter att det under några år varit stillsamt för Solaris på den svenska marknaden beställde Nobina i fjol 55 15-meters eldrivna regionbussar till sin trafik i Storstockholm. Förutom en 15-meters lågentrébuss som Nobina beställt har Solaris också en eldriven 9-meters lågentrébuss för regiontrafik.

Förra veckan premiärvisade Solaris sin Urbino 12 electric, byggd på en ny plattform. Foto: Ulo Maasing.
På Busworld i Bryssel visade Solaris ledbussversionen i den nya generationen av stadsbussen Urbino. På mässan Mobility Move i Berlin förra veckan hade tolvmetersversionen premiär, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här). Men Solaris fortsätter att förnya sitt modellprogram.
Javier Iriarte avslöjade att Solaris under det här året kommer att lansera en helt ny regionbuss, eller intercitybuss som det ibland heter. I likhet med den nya generationen av stadsbussen Urbino kommer den nya regionbussen att byggas på en helt ny plattform.
Bussen kommer att produceras i tre längder: 10,8, 12 och 13,8 meter.
– Vi ser klara möjligheter för elbussar på regionala linjer, förklarade Javier Iriarte som på presskonferensen visade två teckningar av hur den kommande bussen kan se ut.
Kommersiellt kommer bussen att finnas på marknaden 2026.
Iriarte uppgav också att Solaris kommer att fortsätta sin planerade satsning på den nordamerikanska marknaden. Idag rullar trådbussar från den polska tillverkaren i kanadensiska Vancouver. Men Solaris planerar att även lansera batteribussar och bränslecellsbussar i USA och Kanada. De kommer också att tillverkas där, men på en direkt fråga avböjde Javier Iriarte att avslöja var produktionen ska ske.
Lämna ett svar