
Värmlandstrafik och Nobina ska göra en storskalig test av elbussar i regiontrafik, främst i Hammarötrafiken. Foto: Värmlandstrafik.
Värmlandstrafik ska tillsammans med Nobina göra en storsatsning på elbussar i regiontrafik. Syftet är att testa förutsättningarna för ett helt nytt elbussystem i den värmländska regiontrafiken. Det innebär att 52 nya elbussar ska börja rulla i Värmland nästa år. Pilottestet ska främst göras i Hammarötrafiken, men kan också beröra orter runt Karlstad och möjligen också i Karlstad.
På tisdagen gav kollektivtrafiknämnden Region Värmland trafikdirektör Mattias Bergh i uppdrag att teckna ett tilläggsavtal om ett pilotprojekt med eldrivna fordon till avtalet för regionbusstrafik med Nobina Sverige AB.
Pilottestet kommer inledningsvis att främst göras i Hammarötrafiken samt till och från orter runt om Karlstad, men under piloten kan det också förekomma tester i Karlstad. Ett av målen med testet är nämligen att finna samordningsvinster mellan stads- och regiontrafik. De nya bussarna kommer att byggas så att det ska bli enklare att växla omlopp mellan stad och region.
– Vi har under flera år testat framtidens kollektivtrafik med olika fordon och nya trafikkoncept som X-linjen och mixtrafik. Nu vill vi se hur värmlänningarna tar emot trafik med elbussar. Som en bonus får våra kunder i och med testet nya moderna bussar att resa i, säger Elisabeth Björk (V) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Värmland.
Det är Nobina Sverige, som kör Värmlandstrafiks regiontrafik, som nu ska köpa in 52 elbussar till sin bussflotta i Värmland och samtidigt elektrifiera bussdepån på Våxnäs i Karlstad.
Inköpen av bussarna innebär ingen extra kostnad för Region Värmland, då det är Nobina som köper in bussarna. Investeringen möts upp av lägre drivmedels- och underhållskostnader, effektivare planering samt en elbusspremie. Regionen förbinder sig att använda bussarna i Värmlandstrafiks och Nobinas gemensamma pilot samt att villkora övertagandet av bussarna i nästa upphandling.
Tillverkare och modell på bussarna är ännu inte klart.
– Det kommer dock att vara bussar som är tillverkade i Europa och som är utrustade för att gå i skandinaviska väderleksförhållanden, säger Mattias Bergh, trafikdirektör på Värmlandstrafik.
– Nobina har en bred erfarenhet av elbusstrafik och jag känner mig trygg i att det nya systemet blir en förbättring av hela vår trafik.
Karlstad har haft elbussar i flera år. Nobina är således inte först med sådana häromkring.
Det är riktigt att Karlstad har haft elbussar i flera år. Men här handlar det, vilket framgår av artikeln, om regionbussar (klass 2-bussar) som har andra förutsättningar och där det även ställs andra krav på bussarna.