En marknadsandel för VDL:s stadsbussar på i snitt tio procent över tid är ett fullt realistiskt mål. Det säger Frank Reichel, ny vd för VDL Bus & Coach i Sverige. Han tar den 2 maj över ledningen av den belgiska busstillverkarens svenska dotterbolag. Bussen som ska göra jobbet är VDL:s elbuss Citea. Nästa år kommer också företagets nya turistbuss som avlöser nuvarande Futura som snart går ur produktion. Bussmagasinet träffade Frank Reichel och avgående vd:n Fredrik Dahlborg på Busstorget i Tylösand.
Det är en erfaren bussman som tar över ledningen för VDL i Sverige efter Fredrik Dahlborg. 60 år gammal har han årtionden av erfarenhet från bussbranschen i flera europeiska länder, inte minst av jobbet bakom ratten.
Samma år som han fyllde 23 började Frank Reichel köra buss i Tyskland. Det fortsatte han med under fyra år. Efter ett kort mellanspel i Danmark kom han så till Sverige.
– Jag drömde under lång tid om att flytta till Sverige, säger Frank Reichel.
Sagt och gjort. Först hos Linjebuss i Göteborg, sedan tio år i turistbussbranschen i Stockholm innan det bar av till Norge där han jobbade hos en av de stora operatörerna i Oslo under fjorton år. Inte bara som förare utan på en rad poster. Efter en kort tid hos trafikhuvudmannen Ruter blev Frank Reichel vd för VDL i Norge, en post som han har även i fortsättningen.
– Jag kommer att dela min tid 50- 50 mellan Sverige och Norge. Men åtminstone i början kommer jag säkert att vara mer i Sverige, säger Frank Reichel och passar på att applådera sin företrädare.
– Det är ett välskött företag jag tar över ledningen för, en god och stabil bas att bygga vidare på, säger han.
Marknadsandel
Idag rullar omkring 400 bussar från VDL på de svenska vägarna. Frank Reichel siktar på att öka marknadsandelen, inte minst på stadsbussidan.
– Drömmen är att nå en andel om tio procent i genomsnitt och över tid. Mer vissa år, mindre andra.
– Det är viktigt för oss att få ett bra fotfäste på marknaden. En fördel i Sverige, till skillnad från Norge, är att upphandlare och operatörer har en klar preferens för europeiska leverantörer, säger Frank Reichel.
– Jag vill gärna utveckla ett närmare samarbete i Norden.
Han hoppas också kunna utveckla turistbussmarknaden. Nästa år lanserar VDL en ny, tredje generation av långfärdsbussen Futura. Dagens Futura tas ur produktion i sommar när EU:s nya GSR-krav börjar gälla. GSR (General Safety Regulation) innebär omfattande krav när det gäller nya säkerhetssystem på bussar. Det gäller trafiksäkerhet, cybersäkerhet men också annat. Först ut blir en version med konventionell drivlina, men den nya plattformen är också förberedd för batteridrift och vätgasdrift.
Teknologiskifte
En av Frank Reichels uppgifter blir att marknadsföra den nya generationen av stadsbussen Citea som tillverkas i två av VDL:s fabriker – dels i holländska Valkenswaard, dels i företagets nya fabrik i belgiska Roeselare.
2023 blev ett tufft år för VDL:s bussdivision med en kraftigt minskad omsättning, till stor del på grund av komponentbrist och störningar i de globala leveranskedjorna, något som flertalet andra busstillverkare också drabbats av.
– Även vi har känt av problemen. Vi har order på nya Citea, men vi har även tvingats säga nej till en del beställningar, säger Fredrik Dahlborg.
VDL räknar dock med att vara uppe i full produktion någon gång under våren nästa år.
– Jag tror mycket på nya Citea, säger Frank Reichel.
– Det finns idag ett starkt fokus på eldriven kollektivtrafik, även i regiontrafiken. Vi är mitt inne i ett stort teknikskifte. Men det är nödvändigt att inse att elektrifieringen är ett helt ekosystem som måste samverka, från strömförsörjning och laddning till trafikplanering och förarutbildning.
Lämna ett svar