Expressbussjätten FlixBus gör en storsatsning på flygbusstrafik till Arlanda flygplats. Den 6 maj startar företaget två nya linjer till Arlanda. Det är dels Stockholm – Arlanda i direkt och tuff konkurrens med Flygbussarna, dels Örebro – Västerås – Arlanda i konkurrens med Vy bus4you. Biljettpriserna blir klart lägre än hos konkurrenterna. Trafiken körs av en etablerad FlixBuspartner, Ellénius Buss.
Lanseringen av de två Arlandalinjerna är en del av FlixBus expansion i Sverige där planen är att utöka bussnätverket med 25 procent under våren, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här). Enligt FlixBus kommer nästa steg i expansionen att offentliggöras under maj.
Idag trafikerar FlixBus Arlanda med sin vanliga linjetrafik men den nya satsningen från företaget blir en renodlad flygtransfer. Trafiken blir daglig och med en betydande turtäthet, även om trafiken mellan Cityterminalen i Stockholm och Arlanda inte får lika många turer som Flygbussarna kör.
– Det är med stor entusiasm vi breddar FlixBus utbud genom att införa vår nya flygtransfer, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden.
– Lanseringen är ett strategiskt och spännande steg för att komplettera vår befintliga verksamhet. Med startpriser från endast 79 kronor, återspeglar det vårt åtagande att göra resandet överkomligt och bekvämt för alla.
Biljettförsäljningen startar idag. En enkelbiljett mellan Stockholm och Arlanda kommer att kosta 79 kronor. Motsvarande biljett på Flygbussarna kostar 129 kronor om den köps på nätet. FlixBus biljetter säljs via företagets hemsida, i FlixBus app, ombord på bussarna samt på 7-eleven och Pressbyrån. Dessutom kommer det att finnas biljettautomater på Cityterminalen och Arlanda.
En resa mellan Örebro och Arlanda kommer att kosta från 179 kronor och Västerås – Arlanda från 149 kronor.
Turtätheten på linjen Stockholm – Arlanda blir normalt 30 minuter men glesare sena kvällar och något högre under högsäsongen sommartid då antalet dagliga turer i vardera riktningen ökas från 26 till 33. Linjen Örebro – Arlanda kommer att få en turtäthet på 90 minuter vilket motsvarar 13 dagliga turer i vardera riktningen.
Flygbussarna har även tidigare mött konkurrens i Arlandatrafiken. I maj 2010 lanserade det dåvarande expressbussföretaget Swebus en flygbusslinje mellan Stockholm och Arlanda. Linjen las ner sommaren 2013 (klicka här). Swebus motiverade nedläggningen med att det inte gick att konkurrera med SL:s starkt skattesubventionerade pendeltågstrafik.
I maj 2015 startade privata Air Shuttle flygbusstrafik mellan Stockholm och Arlanda. Efter mindre än ett år las trafiken ner (klicka här).
Senhösten 2019 startade FlixBus flygbusstrafik mellan Stockholm och Arlanda. Bara någon månad senare bröt covid-19-pandemin ut och flygtrafiken i världen störtdök. Arlanda hade då endast en handfull flygavgångar och FlixBus avvecklade sin flygbusstrafik.
Lämna ett svar