Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval

Det skotska expressbussföretaget Ember satsar på att bygga ut ett linjenät av eldrivna expressbussar i Skottland och England. Foto: Ember.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Bygger linjenät med batteridrivna expressbussar; Elbussar från Volkswagen i Latinamerika; Schweiziska Hess – ett alternativ till krisande Van Hool?

Storbritannien: Det skotska expressbussföretaget Ember planerar att bygga ett linjenät av batterielektriska expressbussar över hela Storbritannien. Företaget avser bland annat att bygga egen laddinfrastruktur och vill ha ett nära samarbete med elbusstillverkare för att utveckla bussarna.

Ember är ett ungt företag och startade sin första linje mellan Edinburgh och Dundee i Skottland på hösten 2020. När de båda entreprenörerna bakom företaget, Keith Bradbury och Pierce Glennie, året innan började kontakta bussleverantörer för att hitta en eldriven buss för trafiken var det bara ett företag som ställde upp: kinesiska Yutong med sin brittiska representant Pelican.

Idag har Ember 24 eldrivna expressbussar i trafik i Skottland och siktet inställt på att nästa år börja bygga ut ett linjenät som även täcker England. En av många utmaningar är laddinfrastrukturen. Idag har företaget en egen laddstation på 1200 kW och med en egen vindsnurra i staden Dundee. På andra håll hyr man in sig hos bussföretag med elbussar. Men Ember planerar också att bygga ut fler egna laddstationer.

Ember har också utvecklat en egen mjukvara som företaget anser ger det konkurrensfördelar gentemot andra expressbussföretag. Mjukvaran, EmberOS, automatiserar en rad funktioner. Det är exempelvis en automatisk planering av vilka förare som köra de olika passen och linjerna, vilka bussar som ska vara i trafik eller inne på service eller att övervaka laddningen av bussarna. Men mjukvaran håller också koll på om en förare oväntat uteblir från sitt pass, förseningar som beror på trafikproblem eller temperaturen inne i bussarna.

Om systemet upptäcker ett problem reagerar mjukvaran automatiskt. Det kan till exempel vara att informera resenärer om en försening eller skicka en uppmaning till föraren att höja temperaturen i bussen. Realtidsinformation till resenärerna ingår också.

Volkswagen startar under andra halvåret elbusstillverkning i Brasilien. Foto: olkswagen Caminhões e Ônibus.

Brasilien: Volkswagen börjar senare i år att tillverka elbussar i Brasilien. Utvecklingsarbetet av e-Volksbus är nu i slutskedet vid företagets anläggning i Resende, Rio de Janeiro och e-Volksbus kommer att erbjudas marknaden i en rad olika versioner, från en 23-meters dubbelledbuss till en niometers midibuss. Räckvidden uppges till 250 kilometer.

e-Volksbus är modulärt uppbyggd och huvudmodulerna består av en frontmodul, en aktre modul och en mittmodul.

Det är Volkswagen Caminhões e Ônibus som svarar utveckling och tillverkning av e-Volksbus. Företaget ingår liksom Scania och MAN i Volkswagenägda Traton Group.

Företaget har inte avslöjat några närmare tekniska detaljer om bussen, men uppger att den bygger på fem års erfarenheter från den första batterielektriska lastbilen i Brasilien, e-Delivery.

Schweiziska Hess har ett starkt fäste i hemlandet och grannländerna. Nu har företaget fått en order på åtta batteridrivna ledbussar till Lugano. Foto: Hess.

Schweiz: Den schweiziska busstillverkaren Hess är en doldis i Sverige och övriga Norden, men har en stabil marknad i Schweiz och flera andra länder i Europa.

För Hess kan också krisen i busstillverkaren Van Hool betyda ett uppsving enligt principen ”den enes död, den andres bröd”. Oavsett vilket företag som tar över Van Hool (vilket är oklart när detta skrivs) torde nämligen Van Hools produktion av stadsbussar vara historia.

Men Hess har i sitt produktsortiment bland annat sin lighTram, ett direkt alternativ till Van Hools BRT-buss ExquiCity som bland annat går i trafik hos Nobina i Malmö. Hess´ lighTram finns i en rad versioner, både när det gäller längd och drivlina.

Den senaste order som det schweiziska företaget har fått är åtta nitton meter långa, batteridrivna ligTram till staden Lugano i Schweiz.

Bussarna ska sättas in på en av de längsta linjerna i staden, linje 5, där en tur och returresa är på 16,4 kilometer. Varje buss kommer dagligen att köra omkring 300 kilometer i en krävande trafik med höjdskillnader på 117 meter. Snabbladdning sker vid två hållplatser längs linjen.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)