Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljözon 3 i Stockholm får grönt ljus från EU

EU-kommissionen har inga invändningar mot att Stockholm inför miljözon klass 3.

EU-kommissionen har nu godkänt den omdiskuterade och av många kritiserade nya miljözon som Stockholms stad vill införa. Miljözon 3 är den strängaste miljözonen. Stockholms stad vill, som vi tidigare rapporterat införa zonen i delar av Stockholms innerstad, något som var ett löfte i valrörelsen från de partier som nu utgör styret i Stockholms stad: Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Stockholms planer har fått hård kritik, både från oppositionen i Stockholms stad samt från en lång rad bransch- och näringslivsorga-nisationer liksom från företag. Bland kritikerna finns Sveriges Bussföretag och Transportföretagen (klicka här).

EU-kommissionen inledde i januari i år en granskning av Stockholms planer. Nu är det klart att kommissionen inte har några invändningar.

Zonen innebär att bensin- och dieseldrivna fordon, inräknat bussar, ska förbjudas i ett  20 kvarter stort område i Stockholms city.

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Från och med 31 december blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till lokaltidningen Mitti.

De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är
• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
• tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)